Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 Rozmana - Roze iz drame Hlapci, Hlapec Jernej in pasja pravica Igorja Šinkovca in Žige X Gombača iz povesti Hlapec Jernej in njegova pravica ter Moj lajf Tanje Komadina in Boštjana Gorenca - Pižame iz Cankarjevih zbirk Moje življenje in Podobe iz sanj. Cankarjeva besedila so bila navdih za stripovska dela že pred omenjenimi 2 tremi knjigami. Gorazd Vahen je naredil strip Hlapci, v katerega je vključil zadnje štiri povedi drugega prizora Cankarjevih Hlapcev. Strip je del serije Slovenski klasiki, ki je med letoma 1992 in 1995 izhajala v Mladini. Leta 2004 je v reviji Stripburger 3 izšel desetstranski strip Muhe avtorja Primoža Krašne z besedilom Ivana Cankarja. Krašna je iz izhodiščnega besedila uporabil posamezne dialoge, drugo besedilo pa je izpustil. Za podrobnejšo primerjavo smo v prispevku izbrali Cankarjevo dramo Hlapci (1910) ter strip Damijana Stepančiča in Andreja Rozmana - Roze Hlapci: Ko angeli omagajo (2017), ki je nastal po motivih Cankarjevih Hlapcev, kakor je zapisano že na naslovnici. Razmerje med izhodiščnim besedilom in stripom je zaznamovano s kulturnim kontekstom (avstro-ogrska monarhija, Slovenija) ter političnimi in soci alnimi razmerami. Družbene razmere, ki so razgaljene v drami, je dokaj na- tanč no pojasnil že Cankar sam s svojim političnim udejstvovanjem (in govori), z dram skimi liki in njihovim vedenjem pa je pokazal prilagodljivost in upogljivost človeških značajev. V 5. knjigi Cankarjevega Zbranega dela (v nadaljevanju ZD 5, 1969) je urednik Dušan Moravec podal izčrpne pripombe, pojasnila in primerjavo 4 z rokopisnim gradivom dramskega dela Hlapci. Hlapci, natisnjeni v ZD 5 (1969: 5–65), so uporabljeni kot temelj preučevanja izhodiščnega besedila. Čeprav sta obe deli izšli v tiskanem mediju, je temeljna razlika med njima očitna: Cankarjeva dra ma, izdana v knjižni varianti, sodi v besedno umetnost (čeprav je seveda njena gleda- liška uprizoritev intermedialna), ki se izraža z jezikovnim kodom sporočanja, strip pa za svoje izražanje že v osnovi terja multimodalnost, pri čemer je nujna interakcija 5 med besedilnim (jezikovnim kodom) in ilustrativnim delom. Ilustrativni del stripa 2 Enostranski strip je razdeljen na štiri pasice, v katerih spremljamo, kako se sekata poti drveče kočije in človeka. Kočija drvi proti desni strani kompozicije, torej naprej, človeška ifgura se pomika proti levi strani (»Zdaj pregledujem zgodovino protireformacije.«). V drugi pasici se poti obeh križata, pogled na dogodek je bolj približan (»Takrat so v naših krajih pobili polovico poštenih ljudi, druga polovica pa je pobegnila.«). V tretji pasici Vahen v prvi plan postavi izraz na obrazu upodobljene ifgure, ki pomenljivo zre v bralca. V ozadju se odpira pogled na vas (»Kar je ostalo, je bila smrdljiva drhal.«). V četrti pasici kočije ni več, ostaja le človeška ifgura, ki se pomika proti levi strani kompozicije (»In mi smo vnuki svojih dedov.«). 3 Krašna je besedilo za strip prilagodil tako, da je ohranil pomen izvirnega besedila. Nekatere dele besedila je ohranil, druge pa nadomestil z likovno podobo. Npr. na drugi strani stripa je tablo razdeljen v šest kadrov, v katerih Krašna v stripu prikaže umivalnik, poln mrtvih muh. V prvem kadru se nahaja Cankarjevo besedilo »Mnogokdaj pridem k njemu«, Krašna je k temu dodal svoj zapis »Zadnjič me je vprašal«. V drugem in tretjem kadru je spet Cankarjevo besedilo: »Ali ste že videli, kako umirajo muhe? Ne. Torej glejte!« Četrti, peti in šesti kader nimajo besedila, dogajanje je predstavljeno zgolj likovno (umivalnik, poln vode in muh, človeška ifgura, ki zajame muhe in jih zaluča na tla). 4 Moravec (1969: 141): »Rokopis Hlapcev, po katerem je bila drama prvič natisnjena, hrani od leta 1948 Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani; do takrat je bil last založnika Lavoslava Schwentnerja.« Rokopis ni popoln. Prvi natis se na nekaterih mestih razlikuje od njega, kar Moravec pripisuje Cankarjevim tiskarskim korekturam (vse spremembe je Moravec popisal v Opombah, in sicer na straneh 142–149). 5 Za strip Sosič (2011: 3) ugotavlja: »Njegova izpovedna moč je v kombinaciji vizualnega in 314