Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 Tako kot v povesti Krčmar Elija tudi tu protagonistka zavzema različna mesta znotraj uvajalnih stavkov posameznih odstavkov. 1. odstavek (Cankar 1902: 1): »Francka ni zaspala dolgo v noč.« 2. odstavek (Cankar 1902: 1): »Odeta je bila Francka samo z rjuho.« 3. odstavek (Cankar 1902: 1): »Zadremala je že skoro.« Iz mesta v temi v 1. stavku 1. odstavka preide v remo v 2. odstavku in nato v morfemsko izraženo obliko v 3. odstavku. Besednoredno prehajanje je tesno povezano prav s postavitvijo in osamosvojitvijo odstavkov. Popolnoma enako povezanost kompozicije odstavkov in besednoredne postavitve protagonista vidimo tudi v vinjeti Signor Antonio in noveli Hlapec Jernej in njegova pravica. Pri Hlapcu Jerneju smo pregledali rokopis novele, ki ga hrani Narodna in uni- verzitetna knjižnica, prvotisk, ki je izšel leta 1907 v založbi Lavoslava Schwent nerja, objavo v Zbranih spisih ter Zbranih delih. Rokopis izbrane vinjete žal ni ohranjen, tako da smo lahko pregledali le prvotisk, ki je izšel leta 1898 v Slovencu, in objavo v Zbranih spisih ter Zbranih delih. V vseh izdajah je kompozicija odstavkov v polnosti ohranjena. V obeh delih je kompozicijo odstavkov nujno povezati tudi z besednoredno igro postavitve protagonista. V vinjeti so zopet ključni predvsem prvi trije odstavki. 1. odstavek (Cankar 1925: 263): »Prišel je v Borovje.« 2. odstavek (Cankar 1925: 263): »Imel je signor Antonio dve lepi hčeri.« 3. odstavek (Cankar 1925: 263): »Antonio je bil človek velike, vitke postave.« Tu je protagonist nasprotno kot npr. v Krčmarju Eliji najprej izražen morfemsko, nato preide v lego reme, v 3. odstavku pa je postavljen v temo. Enako postavitev lahko opazujemo tudi v Hlapcu Jerneju. Kot primer navajamo prve tri odstavke 2. poglavja. 1. odstavek (Cankar 1907: 5): »Šel je naravnost po stezi čez polje.« 2. odstavek (Cankar 1907: 5): »Ko je ugledal Jernej od daleč, tam pod klancem, belo hišo z zelenimi okni.« 3. odstavek (Cankar 1907: 5): »Jerneju se je zazdelo, da ga tista zelena okna ne pozdravljajo več tako prijazno.« Kot je bilo že uvodoma izpostavljeno, je oblikovanost odstavkov v povezavi z be sed noredno postavitvijo protagonistov pomenonosna. Ker je cilj prispevka le povr šinski pregled kompozicije odstavkov oz. pregled upoštevanja prvotne, izvirne oblikovanosti, se pomenske in interpretacijske ravni nismo dotikali, čeprav bi v mnogočem dopolnila pregled. 3 Sklep Na oblikovanost odstavkov in njihovo jezikovnostilistično vrednost v proznih delih Ivana Cankarja je opozarjalo že več avtorjev, malo manj pa se je izpostavljalo odvisnostno razmerje med kompozicijo odstavkov in besednoredno postavitvijo prota- 301