Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 OD ROKOPISA DO ZBRANIH DEL: KOMPOZICIJA ODSTAVKOV PRI IVANU CANKARJU Mojca Smolej Filozofska fakulteta, Ljubljana mojca.smolej@ff.uni-lj.si DOI:10.4312/Obdobja.37.295-302 Cankarjev jezik je bil predmet preučevanja številnih kritikov, ki so njegova dela nemalokrat označevali za delno nerazumljiva. Menili so, da je zgradba Cankarjevih proznih besedil razbita, pomenska logika med zaporednimi stavki pa zakrita. Prispevek skuša osvetliti nekatere Cankarjeve skladenjske gradnike besedilnega sveta, predvsem kompozicijo odstavkov, in odgovoriti na vprašanje, zakaj Cankarjeva besedila na makroravni zahtevajo ohranitev izvirne oblikovanosti. Ivan Cankar, jezikovna stilistika, odstavek, proza, rokopis The language of Ivan Cankar was the subject of study of a number of critics who often labelled his works as partially incomprehensible. Many believed that the structure of his prose texts was broken and the semantic logic between the successive phrases hidden. This article attempts to highlight some of the more prominent syntactic building blocks of Cankar’s textual world, the paragraph composition in particular, and to answer the question why at a macro level Cankar’s texts require the preservation of the original form. Ivan Cankar, linguostylistics, paragraph, prose, manuscript 1 Uvod Prozna dela Ivana Cankarja so prenekateri kritiki opredelili kot »razbita«, saj naj bi bila smiselna povezanost med deli besedil zakrita. Danes bi temu rekli, da so jih ocenili za nekoherentna. Oton Župančič je 29. maja 1904 Ivanu Prijatelju tako napisal: Ali si čital »Marijo Pomočnico?« Kaj praviš? Jaz sem čital v rokopisu … Od kraja sem se moral siliti, ker mi njegov slog že preseda. A po kakšni 20‒30 strani me je imel. In ostalo mi je od nje samo par nejasnih slik, ideje nobene. (Pirjevec 1964: 283) Iz kritik je razvidno, da so si njihovi pisci želeli jasnih in koherentno povezanih besedil, ki upoštevajo klasična pravila pisanja. Oblika naj bi bila posoda vsebine oz. zgradba, tako makro kot mikro, imela naj bi jasno in smiselno vzpostavljena pomenska razmerja. Parenteze ali disgresije niso bile zaželene. Fran Kobal je v kritiki romana Hiša Marije Pomočnice kot očitno hibo Cankarjevega sloga izpostavil prav razblinjenost in nejasnost: Največja Cankarjeva hiba je njegova nejasnost. To je velik nedostatek, ki pa se mu da odpomoči, samo da najdemo njegov izvor. In mislimo, da smo ga našli. Cankarjeva 295