Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 12. Bukue od teh shtirih poslednih rezhi. Besedilo sega do konca rokopisa, vendar je vmes krpano, dodane so lege manjšega formata, na koncu in vmes spet listi z raznimi slovarčki. Ta dragoceni rokopis doslej neznanega slovenskega bukovnika je eden redkih, ki poleg bogate vsebine na srečo vsebuje zanesljivo sled tako o avtorju kakor o kraju nastanka. Na desetem listu recto, šteto od zadaj, je vpis bralca, ki si je rokopis izposodil in ga lastniku vrnil. Bralec se lastniku zahvaljuje in ga neposredno naslavlja z imenom in priimkom: »Jakop Rus jest tebe lepu ſahuualem ſa te buku kes mi jh posodu Sdei pa ostanem toÿ periatu ſrau bodi jakop Rus«. Drugi ključni podatek rokopis hrani na zadnjem listu vezave (zadnjem, preden ji je bila prišita še dodatna, zdaj zadnja lega listov): tam najdemo kratek kroniški zapis glavne roke o nesoglasju med zherneuershzam in pograizam zastran službujočega duhovnika; iz tega zapiska in škoifjskih arhivskih virov je nedvoumno, da je rokopis nastal v Polhograjskem hribovju: v Črnem vrhu nad Polhovim Gradcem. Ob tako umeščenem kraju nastanka lahko v virih najdemo natančne biografske podatke o piscu, bukovniku Jakobu Rusu: v Črnem vrhu, hišna št. 51, je bil rojen 1. julija 1777 in tam tudi umrl 21. julija 1853.1 Čas nastanka je po več letnicah v rokopisu sodeč tik pred in okoli leta 1800. Po srečno ohranjenih zapisih v tem sicer poškodovanem, mestoma uničenem rokopisu se iz anonimnosti prikaže doslej neznani slovenski bukovnik Jakob Rus. Prav na prehodu iz 18. v 19. stoletje je prepisal ali priredil obsežen rokopisni repertorij slovenske baročne književnosti, zlasti nekaterih njenih posebej priljubljenih zvrsti: na začetku je fragmentarno ohranjeno hagiografsko besedilo, sledijo evangeljska, poučna (zdravstvo) in pesemska besedila, nato znani Kastelčev katehetični tekst, na koncu pa ne manjka asketično besedilo o quattuor novissima – štirih poslednjih stvareh človeka. Izkaže se, da so zgoraj omenjene enote 1, 2, morda 3, 6 in 12 po vsem sodeč besedila, ki niso mogla prodreti v medij tiskane knjige, posredovana so bila le z rokopisi – in se bomo k njim vrnili kdaj drugič. Tu se posvetimo dvema osrednjima besediloma, kjer je Jakob Rus z rokopisom dal novo življenje starejši, že natisnjeni knjigi. Pohlin 1789 Prvo od njiju je prepis Pohlinove knjige Sveti postni evangeljumi, in sicer tretje izdaje iz leta 1789. Naslov dela v rokopisu precej zvesto sledi tiskani predlogi in poda o njej natančen podatek: Sueti postni Euangeliumi katere se v Katolshki zirkvi skus shtirdeset dni S Posta bero koker so na veliko proshno brumnih dush staskani [!] inu sdei k tret malu med ludi dani. Besedilo bi se moralo začeti z evangelijem na pepelnično sredo, a je zanj v rokopisu zapisan le naslov, besedila pa ni, enako velja za prvo postno nedeljo itn. Torej je pisec rokopisa iz prepisovanja izpustil vse evangeljske odlomke, ki jih je vsebovala neka izdaja Evangelijev in listov, ki jo je po vsem sodeč imel pri roki. Zato si je iz Pohlinovih postnih evangelijev prepisal 1 Prim. NŠAL, ŽA Polhov Gradec, IND R 1622–1823 in ŽA Črni vrh, M 1812–1863, fol. 74. Hvala Borisu Golcu za izpis številnih arhivskih podatkov o rodu, življenju, družini in posesti Jakoba Rusa. 17