Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 periohe v Ljubljani sega v leto 1636, ko naj bi bile natisnjene nemške in latinske 25 periohe za eno izmed Avancinijevih dram. Če število ohranjenih perioh in dramskih besedil primerjamo s številom omemb jezuitskih dramskih uprizoritev v ohranjenih virih, ugotovimo, da se je ohranil le skro- men delček celotne gledališke dejavnosti jezuitov pri nas. Maloštevilne ohranjene periohe so zato še toliko dragocenejše, saj nadomeščajo tiske celotnih dramskih bese- dil in predstavljajo povezavo med rokopisno predlogo in uprizoritvijo drame. Kako se v periohi dejansko stikata izvorno dramsko besedilo in odrska uprizoritev, je skoraj nemogoče reči, lahko pa o tem vsaj v grobih obrisih sklepamo na podlagi tistih redkih primerov, ko imamo ohranjeno tako celotno dramsko (rokopisno ali natisnjeno) bese- dilo kot tudi perioho. Pri ljubljanskih jezuitskih uprizoritvah za zdaj poznamo le en 26 tovrstni primer (Lapis angularis). Na podlagi jezuitskega letopisa (t. i. Historia annua, Annua Collegii) in dnevnikov, ki poročata o vsakodnevnem dogajanju v ko- le giju in gimnaziji (Diarium p. ministri, Diarium praefecturae scholarum), lah ko izluščimo naslove uprizorjenih dram in posredno sklepamo o njihovi zvrstni razno- likosti (tragedija, komedija, tragikomedija, dialog, igra, živa slika itn.) ter o načinu uprizoritve, natančneje zvrstno opredelimo in okvirno vsebinsko določimo pa jih lahko le, če so se ohranile tudi periohe. Te so potemtakem pomembna osnova za lite rarno in estetsko oceno jezuitskega gledališča, delno pa omogočajo vpogled v teatrološke zakonitosti predstav (režija, oder, scenerija). Iz njih je mogoče sklepati tudi o zunanji zgradbi dram. Seznami nastopajočih prinašajo zanimive podatke. Iz njih denimo izvemo, kdo se je v določenem obdobju šolal na jezuitski gimnaziji. Povedo, kakšna je bila razporeditev vlog glede na družbeno poreklo. Iz njih lahko razberemo, kakšno vlogo sta v jezuitskem gledališču igrala glasba (»chorus musicus«) in ples (»saltatores«) itn. Če so dodani seznami najboljših učencev posameznih razredov, lahko ugotovimo, ali so najboljšim učencem pripadle tudi najvidnejše in najobsežnejše vloge. Nekatere periohe omenjajo tudi imena domačih skladateljev, ki so poskrbeli za 27 glasbeno spremljavo drame (npr. Hočevar, Čadež). Sklep Periohe, ki so se nam ohranile po Dolničarjevi zaslugi, in tudi druge, ki so bile odkrite in jih predstavljamo v prispevku, nam skupaj z ohranjenima rokopisoma dram Haeresis fulminata (1651) in Lapis angularis (1684) odstirajo delček dramske ustvarjalnosti ljubljanskih jezuitov v zgodnjem novem veku ter utirajo pot k nadaljnjemu raziskovanju. Odpirajo celo paleto raziskovalnih vidikov, ki doslej, vsaj za to obdobje, ni bila znana: omogočajo sklepanje o tematiki, vsebini ter načinu njene pred stavitve; o (zunanji in notranji) zgradbi dram; o žanrski tipologiji (tragedija, komedija, tragikomedija, dialog, igra, živa slika) ter vlogi glasbe in plesa v ljubljanskem jezuit skem gledališču. Ko bodo sistematično pregledana še druga možna nahajališča ljubljanskih jezuitskih perioh in dram ter bo v raziskavo vključen 25 ARS, SI AS 1073, I/31r, str. 296v. 26 SK, Dolničar, Miscellanea, II/7 (perioha); I IV 35 (rokopisno besedilo in perioha). 27 Npr.: SK, Dolničar, Miscellanea, III/15, 30, 32. 145