Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 36_zbornik:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA36 so vezali oba dela Cochemove knjige o Jezusu in dodani spis o poslednjih stvareh skupaj, vse tri v isto knjigo. Kot bomo pokazali, je ta notranja, vsebinska povezava vplivala tudi na `ivljenje rokopisov. Vsekakor pa je treba imeti v mislih, da je vita Christi kot zvrst asketi~nih besedil ter njeno obse`no besedilno zaledje srednjega veka (prim. Avsenik Nabergoj 2016) pogosto prepletena ali se vsaj dotika z zvrstjo eshato- lo{kih besedil starej{ih dob, saj so o obeh velikih temah ve~krat pisali isti pisci in celo v okviru istega besedila. NaSlovenskem je bil veliki tekst patra Martina Cochemskega preveden, predelan in posredovan v {tevilnih rokopisih. Mnogi od njih so propadli, {e vedno pa je ohranjena presenetljivo obse`na rokopisna preoddaja, odkrita v zadnjih letih: – NRSSMs023.Poljanskirokopisjebilkotglavni, najobse`nej{i ohranjeni nosilec preoddaje iz let okrog 1800 `e ve~krat predstavljen. – NRSS Ms 028. Jezusovo `ivljenje v sto postavah iz srede 18. stoletja, le frag- mentarno ohranjen, je predloga, s katere je bil Poljanski rokopis prepisan.7 – NRSSMs111.Jezusovo`ivljenjeintrpljenjejerokopis, datiran leta 1807, ki se je ohranil v zapu{~ini bukovnika Matije Nagli~a, vendar gotovo ni njegovo delo. Sestavljajo ga tri besedila, prevzeta ali predelana iz ob{irne slovenske baro~ne besedilne tradicije o Jezusovem `ivljenju. Prvih 14 poglavij (str. 1–132) povzema Jezusovo `ivljenje od za~etka njegovega javnega delovanja do zadnje ve~erje in odhoda na Oljsko goro. Na str. 132 se nepri~akovano za~enja poglavje Od ne- beshkiga vesela, ki ni del pasijonskega izro~ila, temve~ izvira iz meditativnih besedilo{tirihposlednjihstvareh,obsegastr.132–149.Nastr.149seza~enjatretje besedilo s podrobnej{im opisom Jezusovega pasijona, poglavja so {teta na novo: Ta pervi Capitel od tega verta Gethsemani. Snov besedila s strani 118–132 se v tretjem besedilu delno ponovi; evangeljska vsebina je enaka, vendar gre vsekakor za dve razli~ni besedili.8 To pa najverjetneje pomeni le, da sta prvo in tretje besedilo v tem rokopisu prepisana iz dveh razli~nih vej besedilne tradicije – torej iz rokopisov, ki so ali sta predstavljala vsaj dve predelavi oz. prevodni priredbi izro~ila o Jezusovem trpljenju. Ta rokopis je odli~en primer, ki pri~uje, kako raznolika in kompleksna je bila rokopisna preoddaja slovenskih besedil zvrsti vita Christi in kako globoko je segla v 19. stoletje, vsaj v dobo, ki jo po zunanjih znakih {tejemo za razsvetljensko, kmalu zatem pa za romanti~no. Glede na fragmentarno naravo vseh treh besedil v rokopisni knjigi je verjetno treba sklepati, da so to prepisi starej{ih, morda le delno ohranjenih rokopisnih tekstov. Vsekakor pa drugo besedilo v Ms 111 – poglavje Od nebeshkiga vesela – dokazuje, da sta se obe veliki zvrsti asketike, vita Christi in eshatolo{ke meditacije o poslednjih stvareh, tudi v slovenskih rokopisih prepletali in dotikali. 7 Podrobnej{a tekstolo{ka raziskava je odkrila, da je pisec Poljanskega rokopisa uporabljal tudi neki drug vir poleg Ms 028, verjetno rokopis, ki se ni ohranil (Ogrin, @ejn 2016: 131). 8 Opis rokopisa je povzet po Registru slovenskih rokopisov 17. in 18. stoletja, Ms 111. 36