Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 36_zbornik:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA36 SRE-4 pa zgolj eno.44 Drugo besedilo je skladenjsko bolj zgo{~eno in dovr{eno, z manj pleonazmi. Opazno je eksaktno pojasnjevanje abstraktnih pojmov z vezni{ko zvezo to je, nizanje na~inovnih odvisnikov, izra`anje negativnih nasprotij (jas druga~ negovorim, kak si jas mislim, no druga~ nemislim, kak jas govorim SRE-4) ipd. Vbesednem redu (z izjemo prvega stavka znotraj povedi) se ka`e stava glagola na konec (temo~ tak, kak se jas vupam pred bo`nem sodom odgovarjati SRE-3, SRE-4). Zapostavljeni prilastki se pojavljajo le izjemoma (k- Bogu vsegamogu~nemu i vse- znaju~emu SRE-3). Analiza ka`e, da SRE-3 v osnovi izhaja iz starej{e ormo{ke mestne prisege ORM-3, ki pa jo prireja in dopolnjuje ter ob vklju~evanju vzhodno{tajerskih prvin znatno zmanj{uje tamkaj{nje kajkavske vplive, medtem ko je SRE-4 priredba SRE-3, pri kateri pa se je zaradi izrazitej{ih posegov `e izgubila navezava na ORM-3. Sklep Leta 1840 je pisar Franc Jaklin za Sredi{~e ob Dravi, tedaj trg s slovenskim sporazumevalnim jezikom, pripravil prevod dveh razli~ic nem{kega prise`nega obrazca v sloven{~ino. Glede na ~as in obmejni prostor nastanka priseg SRE-3 in SRE-4jepomembnospoznanje,dajepisar sledil slovenski knji`nojezikovni tradiciji in se odmaknil od kajkavskih vplivov, opaznih npr. v ormo{kih mestnih prisegah, ob tem pa se je z ozirom na aktualno ~rkopisno vpra{anje daljnose`no odlo~il za gajico. Vprimerjavi s sorodnim uradovalnim gradivom iz osrednjeslovenskega prostora pa obravnavani prisegi izkazujeta o~itne razlikovalne jezikovne zna~ilnosti – opaznih je npr. manj germanizmov in skladenjskih kalkov ter precej prvin vzhodno{tajerskega 45 ki so ga razvijali in v {tevilnih tiskih potrjevali vzhodno{tajerski knji`nega jezika, pisci (npr. Krempl, Dajnko, [erf). Odmik od vzhodno{tajerske knji`ne norme pre- poznamo zgolj izjemoma, npr. v samostalni{ki kon~nici -u v daj. in mest. ed. ter v pridevni{ki daj. kon~nici -emu. Na leksikalni ravni so zaznani panonizmi, pomenski premiki obstoje~ih izrazov in nizanje sopomenk z namenom prilagajanja jezikovni izku{nji predvidenih uporabnikov. Analizirani prisegi sta na podlagi ugotovljenega prepoznani kot pomemben del rokopisne uradovalne slovenike, torej pisne podobe sloven{~ine v javnosti in pred oblastmi, ter obenem kot pomemben del rokopisne zapu{~ine v vzhodno{tajerskem knji`nem jeziku. Viri in literatura DAJNKO,Peter,1824:LehrbuchderwindischenSprache. Graz. Elektonske znanstvenokriti~ne izdaje slovenskega slovstva [= eZISS]: http://nl.ijs.si/e-zrc/ (datum dostopa: 8. 9. 2017) Fran, slovarji In{tituta za slovenski jezik Frana Ramov{a ZRC SAZU: http://www.fran.si/ (datum dostopa: 8. 9. 2017) 44 Zapletena stav~na razmerja, ki so lahko vezalna, protivna, pojasnjevalna, na~inovna, predmetna, pri- lastkova, vodijo v zmanj{anje jasnosti in (verjetno) razumevanja pri prise`niku. 45 O nastanku in razvoju tega jezika prim. Jesen{ek 2015, Rajh 2002. 308