Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
35. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530-531
532-533
534-535
536-537
538-539
540-541
542-543
544-545
546-547
548-549
550-551
552-553
554-555
556-557
558-559
560-561
562-563
564-565
566-567
568
Simpozij OBDOBJA35 skeknji`nebesedevdognanostin{irino–intotakoreko~izni~–skorajdanive~najti v zgodovini slovenskega knji`nega jezika.). Take sestavine je v vseh treh u~benikih mogo~e opaziti ob obravnavi protestantizma; v Topori{i~evih u~benikih SKJ in SJiS pa tudi ob obravnavi zapisnika (npr. Zapisnik je va`na podoba dru`benega in gospo- darskega `ivljenja.). Subjektivni pogled so avtorji najpogosteje vna{ali z rabo ~ustveno zaznamovanih izrazov (v SKJ npr. Kaj sodi{ o ~udnem kompromisu, ki je bil nakoncutudiizglasovan?), pa tudi metafor ali metonimij v teoreti~nem opisu (v SKJ npr. Taka beseda, ki je hkrati ~ustvo in prepri~anje in volja, se`e ~loveku globlje v srce in dalj ~asa – ~e ne za vedno – v njem ostane.); redkeje je stali{~e izra`eno v obliki izpostavljenih vrednotenjskih trditev. V NPB subjektivnih elementov v razpravljal- nemdelu ni, s ~imer se ohranja strokovna objektivnost. V obravnavanih enotah pa ni niti t. i. vrednotenjskih vrivkov, zna~ilnih za sodobnej{e u~benike, ali vpra{anj, ki bi od u~encev zahtevala izra`anje lastnih stali{~ in vrednostno opredeljevanje. Ob presojanju sodobnosti obravnavanih u~benikov za dana{nji pouk jezika smo bili pozorni na dejavnosti, ki ponujajo izhodi{~e za razvijanje sestavin kriti~ne sporazumevalne zmo`nosti. Teh nismo na{li le v u~beniku SJ II. V u~benikih SKJ in SJiS je v teoreti~nem opisu ali nalogah nakazanih 5 takih elementov: – ob obravnavi zgodovine slovenskega knji`nega jezika so dose`ki posameznih obdobij s splo{nim pregledom najprej postavljeni v {ir{i sistemski okvir; – ob zapisniku se od u~encev pri~akuje, da se bodo postavili v vlogo udele`encev sestanka in z njihovega vidika presojali ohranjanje imen govorcev v zapisniku (Ali ne bi bilo za udele`ence te debate bolje, da se njih imena v zapisniku ne bi ohranila?);6 – ob obravnavi Trubarjevega prispevka so v teoreti~nem opisu na petih mestih opozorjeni na ~ustveno dimenzijo sporazumevanja (npr. Lahko si mislimo, da Trubarjeva `iva beseda, ko je pridigoval, zveni prav posebno lepo in da so jo zavzeto poslu{ali.); – razmislek o rabi jezikovnih sredstev se spodbuja s tremi vpra{anji ob obravnavi besedoslovja (npr. Se ti zdi, da je pomen zaimkov zmeraj odvisen od govornega polo`aja in sobesedila?) ter z enim ob obravnavi zapisnika; – ob zapisniku avtor u~ence usmerja tudi v razmislek o eti~ni odgovornosti ude- le`encev sporazumevanja (Kaj sodi{ o debati glede namestitve Berte Po`ar in Martine Tekavc? Kaj sodi{ o ~udnem kompromisu, ki je bil na koncu tudi izgla- sovan?). Vobravnavanih enotah v u~benikih NPB pa sta prisotna dva elementa: – najpogosteje ti u~beniki u~encu dajejo izhodi{~e za metakognicijo, in sicer s tremi vpra{anji v poglavju o Trubarju, dvema vpra{anjema v poglavju o besedoslovju in enim v poglavju o zapisniku (npr. Kdaj poro~ate s premim govorom?); 6 Navedeni primeri so vzeti iz u~benika SKJ 2, vendar se dobesedno oz. v poglavju o zapisniku nekoliko variantno pojavijo tudi v u~beniku SJiS 2. 530