Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
35. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530-531
532-533
534-535
536-537
538-539
540-541
542-543
544-545
546-547
548-549
550-551
552-553
554-555
556-557
558-559
560-561
562-563
564-565
566-567
568
Simpozij OBDOBJA35 enojezi~na (81,6 % vseh napisov je enojezi~nih), kar ne presene~a glede na zgodo- vinska dejstva, zakonsko neza{~itenost dolinske slovenske jezikovne skupnosti in posledi~noodsotnostpoukaslovenskegajezikavdolinskem{olstvu.[tevilonapisovs furlan{~ino je komaj opazno, kar odra`a nizko stopnjo za{~ite furlanskega jezika. 5 Slovenski jezik v dolinskih {olah Pravica do u~enja maternega jezika in pou~evanja v maternem jeziku je klju~nega pomenazaohranjanje identitete, jezika in njegove simbolne vloge oz. statusa. Pouk slovenskega jezika v organiziranem {olstvu Kanalske doline (prim. [umi, Venosi 1995; Gliha Komac 2002: 30–40, 2009: 72–81, 2014: 19–26) se je izvajal `e v prvi polovici 18. stoletja, ko so bila nem{ka naselja zgolj jezikovni oto~ki. Pouk, ki je bil takrat v pristojnosti Cerkve, so vodili v krajevnem, ljudstvu razumljivem jeziku. Pospe{enagermanizacijatakofizi~negakotkulturnegaokoljavdrugipolovici19.sto- letja se je kazala tudi v {olstvu, in sicer najprej v `upnijskih, kasneje pa v cesarsko- kraljevih slovensko-nem{kih utrakvisti~nih {olah. Pou~evanju slovenskega jezika se je postopoma namenjalo vse manj prostora in je postajal zgolj jezik prehoda na nem{ko predmetno in jezikovno pou~evanje. Po priklju~itvi Kanalske doline Kralje- vini Italiji se v dolinskih {olah uvede tudi pouk italijan{~ine. Z Gentilejevo {olsko reformo v {olskem letu 1922/1923 nastopi obdobje enojezi~nega {olstva (v italijan- skem jeziku), ki iz {ol vse do poznih 70. let 20. stoletja iz`ene pouk nem{~ine. Pouk sloven{~ine v dolinskih {olah zelo fragmentarno in sporadi~no ter pod razli~nimi imeni ponovno za`ivi {ele v poznih 90. letih. Vvmesnem obdobju (pa vse do danes) je bilo ohranjanje in pou~evanje sloven- skega jezika odvisno predvsem od jezikovne zavesti (ter jezikovnega znanja in rab) doma~egadru`inskegaokoljaterzunaj{olskih dejavnosti. Prilo`nosti za javno rabo in u~enje, razen v okviru cerkvenega in ve~krat tabuiziranega ljudskega obredja (prim. GlihaKomac2014),vsedopoznih70.let,kozopetza`ivijoizbirnipopoldanskite~aji slovenskega jezika, ni bilo.7 Sloven{~ina zopet vstopi v dolinske {ole 19. januarja 1998. Do {olskega leta 2003/2004 se pouk slovenskega jezika izvaja v okviru predmeta o dolinskih obi~ajih in navadah, in sicer v vrtcih in osnovnih {olah (do vklju~no 5. razreda) pod razli~nimi imeni; v tem {olskem letu je v spri~evalu prvi~ v povojnem ~asu formalni zaznamek o znanjuslovenskegajezika,pridobljenemvokvirurednegapouka(GlihaKomac2015: 44, 45). Kljub zakonodajnim dolo~bam,8 izra`eni podpori oblasti in organizacij ter pozitiv- nim stali{~em dolinskega prebivalstva (tudi z vsakoletno izra`eno `eljo star{ev po 7 Od leta 1996 dalje za izbirne te~aje slovenskega jezika in vrsto spremljajo~ih dejavnosti neprekinjeno skrbi SKS Planika; v {olskem letu 2015/2016 je te~aje obiskovalo 20–25 otrok. 8 Zakon 38/2001 predvideva, da lahko {ole v ob~inah na za{~itenem obmo~ju Videmske pokrajine uvajajo dvojezi~ni pouk v slovenskem in italijanskem jeziku ter da lahko vrtci in osnovne {ole z italijanskim u~nimjezikomvsvoju~niprogramvklju~ijou~enjekrajevnihtradicij, jezika in kulture tudi v slovenskem jeziku. Za uvajanje omenjenih dejavnosti je predviden poseben postopek, star{em pa na za~etku {olskega leta pripada odlo~itev o tem, ali bodo njihovi otroci obiskovali ta pouk ali ne. 452