Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
35. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530-531
532-533
534-535
536-537
538-539
540-541
542-543
544-545
546-547
548-549
550-551
552-553
554-555
556-557
558-559
560-561
562-563
564-565
566-567
568
Simpozij OBDOBJA35 vodnik prav tako uvr{~a med `anre, ki opi{ejo postopek. Poglejmo, katere tematske izbire so zna~ilne za izletni{ki vodnik. Besedilo 2: (1) Botani~ni vrt v Ljubljani (2) Vbotani~ni vrt lahko vstopimo skozi dva vhoda, oba z I`anske ceste. (3) Skozi severnega vstopimo naravnost v najstarej{i del, arboretum. (4) Vbli`ini prenovljene stare upravne zgradbe raste Marmontova lipa, ki je zaradi mogo~nekro{nje ne moremo spregledati. (5) ^eizberemoju`nivhod,vstopimoprimanj{emribnikuinskalnjaku,dolipepase moramosprehoditi v levi kot vrta. (6) Botani~ni vrt je prepreden z urejenimi pe{~enimi stezicami, ki nas kri`em kra`em vodijo med zanimivostmi. Najzna~ilnej{a poteza 2. besedila je, da je strukturirano na osi prostorskosti: botani~ni vrt. To se odra`a z ubeseditvijo tudi na ravni tematskih izbir. Prevladujejo prostorska dolo~ila (stavki 2, 3, 4, 6). Omenjeni pa so tudi udele`enci (stavek 5). Spojmovnegavidikaprevladujejo teme, ki se nana{ajo na prostor in imajo v besedilu odlo~ilnozgradbenovlogo.Takonizanjeprostorskihtembralcubesedilaomogo~a,da sepremikapobesediluingradivsebinskopredstavospomo~jostrategijeprostorskega sledja. Zdvemakratkimabesedilnimaodlomkoma,kisez`anrskegavidikauvr{~atamed navodila, smo ponazorili, da lahko z opazovanjem stav~nih tem, ki v besedilih gradijo razli~na tematska sledja, ustrezneje pojasnimo povezavo besedila z `anrom, ki mu pripada. 4 Sklep V prispevku smo predstavili nekatere smernice Topori{i~eve misli o temi kot pomenski in skladenjski kategoriji ter pokazali, da je za preu~evanje teme v besedilih treba osnovne teoreti~ne nastavke dopolniti, predvsem pa se odlo~iti, ali se naslonimo na zdru`evalni pristop, s katerim Topori{i~ nadaljuje tradicijo pra{ke {ole, ali raje uporabimo funkcijski lo~evalni pristop, ki se opira na skladenjske kriterije in temo dolo~a z zamejitvijo na za~etni del stav~ne povedi. Za raz~lenitev dveh besedilnih odlomkov z vidika tematskih sledij smo izbrali funkcijsko opredelitev teme, ki je ustreznej{a za raziskave razmerij med skladenjskimi uresni~itvami in besedilnimi parametri, kot so npr. `anrske konvencije. Literatura o pojmu tema je obse`na in merila za dolo~anje teme so {e vedno neenotna. Kljub temu lahko trdimo, da bi bilo na{e razumevanje besedilne organi- zacije mnogo slab{e brez pojma teme. Zavedati pa se moramo, da tematska analiza sama zase ne prina{a vseh odgovorov, povezanih z vpra{anjem besedilnih pomenov. Tematska organizacija besedila je samo ena komponenta pri obravnavi jezikovnih izbir, ki so bistvene za organizacijo, interpretacijo in tvorjenje besedil. 314