Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
35. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530-531
532-533
534-535
536-537
538-539
540-541
542-543
544-545
546-547
548-549
550-551
552-553
554-555
556-557
558-559
560-561
562-563
564-565
566-567
568
Simpozij OBDOBJA35 problemati~ni so pomenski prenosi, v SP 2001 ozna~eni s ~lov., v primerih, kadar se poimenovanja za predmet, `ival uporablja v zvezi z zlasti povedkovni{kimi poime- novanji dolo~enih lastnosti ~loveka; ti primeri ne ustrezajo kategorialnosti z nad- pomenkokdo,nitinenevtralnemupoimenovanjuza~lovekasploh(npr.lisjak(Kak{en lisjak si ti) v pomenu Tizra`a, da je kdo zvit, prebrisan’). Sicer pojavljanje oznake ~lov. ve~inoma ustreza prekrivnosti z nadpomenskim zaimkom kdo in se s tem pribli`uje vlogi izkazovanja kategorialnega leksikalnega pomena.5 Obravnavane oznake v slovarju SP 2001 so bile morda zami{ljene kot formali- zirano izra`eni temeljni pomenski opis, ki nadome{~a obi~ajno ubesedeno slovarsko razlago. S tem slovar SP 2001 izkazuje namero, prikazati leksikalne enote kot po- mensko danost. Za pravopisni priro~nik, ki naj bi vklju~eval tudi podatke o zvrstno- stilnih in besedilnih zna~ilnostih leksikalnih enot, na na~elni ravni to ni presenetljivo. Vpra{anje je, v kolik{ni meri so te oznake zdru`ljive z ostalimi zna~ilnostmi zasnove tega slovarja in v ~em je vrednost teh oznak s stali{~a potreb uporabnika slovarja. Slovar novej{ega besedja po zgledu slovarja SP 2001 navaja oznaki `iv. in ~lov., medtem ko ostale obravnavane oznake opu{~a. Tudi v tem slovarju ni eksplicitnega pojasnila, zakaj se te oznake navajajo, niti ne, kako jih je treba razumeti znotraj slovarske zasnove tega slovarja. 3 Kategorialni pomen znotraj pomena leksikalne enote Obravnavane oznake v SP 2001 ({tevn./ne{tevn., pojm., skup. itn.) je na dolo~eni na~in vendarle mogo~e povezati s kategorialnim pomenom in na osnovi tega bolje videti, kateri smisel bi lahko imele v pomenskem opisu v slovarju. Kategorialni pomen je kot pojem iz leksikalnega pomenoslovja utemeljen znotraj strukturalno modeliranega leksikalnega pomena. Skupaj z denotativnim pomenom uresni~uje pomen leksikalne enote (Vidovi~ Muha 2013: 33–44). Po teoriji pomen- skosestavinske analize je leksikalni pomen, za uporabnika jezika nedeljiva celota, razstavljiv na pomenske sestavine. V skladu s tem, da sta kategorialni pomen in denotativni pomen enakovredna v sestavi leksikalnega pomena, so kategorialne po- menske lastnosti definirane analogno denotativnim pomenskim lastnostim. Denota- tivni pomen je abstrakcija skupine istovrstnih denotatov in v poimenovalnem sistemu obstoji kot abstraktni ustreznik predmetnosti, poimenovane z dano leksikalno enoto. Uresni~uje se preko denotativnih pomenskih sestavin, tj. denotativnih pomenskih lastnosti, ki so pomenskorazlo~evalne. Vzporedno temu kategorialni pomen znotraj leksikalnega pomena obstoji kot zbir tistih pomenskih lastnosti, ki dani leksikalni enoti (v dolo~enem pomenu) omogo~ajo (in tudi dolo~ajo) opravljanje dolo~ene skladenjske vloge. Prepoznavnost teh lastnosti, imenovanih kategorialne pomenske lastnosti, izhaja iz skladenjske vloge. Na tej osnovi se vzpostavlja povezava med pojmoma kategorialne pomenske lastnosti (kategorialni pomen) in besedna vrsta. 5 Kategorialna pomenska lastnost ~love{kost je med kategorialnimi pomenskimi lastnostmi posebna v tem, da nima eksplicitne neposredne izra`enosti v ustrezni slovni~ni lastnosti. Kot slovni~na lastnost je raz- vidna {ele v zaimkovni vpra{alnici ~igav, tvorbi svojilnih pridevnikov in razlikovanju vpra{alnic kaj (~love{ko –) in kdo (~love{ko +). Prim. o tem {e Ore{nik 1972. 136