Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
31. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392
Simpozij OBDOBJA31 UPRIZORITVEHLAPCEVIVANACANKARJAODZA^ETKOVDO DANES Nina @avbi Milojevi} Akademija za gledali{~e, radio, film in televizijo, Ljubljana UDK821.163.6–2CankarI.:792.02"1919/2012" Od prve uprizoritve (1919) do danes so biliHlapci Ivana Cankarja uprizorjeni na zelo razli~ne na~ine. Na za~etku so uprizoritve strogo sledile dramski predlogi, kasneje se je uprizoritvena umetnost vse bolj osamosvajala in si dovolila ve~ umetni{ke svobode. Prispe- vek na podlagi analize kritik razvr{~a uprizoritve v slovenskih profesionalnih gledali{~ih vpetskupininrazlaga zna~ilnosti vsake od njih. dramatika, uprizoritev, gledali{ka kritika, Ivan CankarHlapci, Sinceitsfirststagingin1919theplayHlapci(Servants)byIvanCankarhasbeenstagedin many different ways. In the early days stagings strictly followed the dramatic text, but later the performing arts became more independent and allowed for more artistic freedom. Reviews of stagings in Slovene professional theatres form the basis for the analysis in this article. The stagings are divided into five categories and the features of each are explained. drama, staging, theatre review, Ivan Cankar,Servants 1 Drame Ivana Cankarja so ob izidu zaradi svoje dru`bene aktualnosti pogosto naletele na ovire pri knji`ni izdaji in uprizoritvi. Njihov poseben status (kanonizirana in nacionalno konstitutivna knji`evnost) poleg sprememb gledali{ke estetike in zgo- dovinskih okoli{~in ves ~as vpliva na interpretacije in uprizoritve v gledali{~ih. Namenprispevka je popisati kriti{ke odzive na razli~ne dramske uprizoritve Can- karjevih Hlapcev od za~etkov (1919) do danes in ugotoviti, kako se je razvijalo uprizarjanje preu~evanega dramskega teksta. Pregledala sem vse kritike, ki so bile objavljene v doma~em ~asopisju in so danes dosegljive, in literarnoteoreti~ne razpra- ve, klju~ne za razumevanje Hlapcev v dolo~enem kontekstu (dru`benem, politi~nem in umetnostnem). Pred tem prispevkom so nekateri raziskovalci `e popisovali kriti{ke odzive (Moravec, Per{ak), vendar ne v celotnem zgodovinskem obsegu in ne z name- nomugotoviti, kak{en je bil razvoj uprizoritev. Vsakadobajeprinesladruga~norazumevanjetegadramskegateksta,kijeizrazito odprtzarazli~neinterpretacije. @e samobranjedramejebiloobizidudruga~no,kotje danes, uprizoritev kot taka pa je samostojno umetni{ko delo in prina{a ve~ kot branje. Prina{a igro in govorno interpretacijo, kostume, sceno, re`ijski koncept, glasbo in podobno. Skozi zgodovino so se spreminjale gledali{ke estetike, dru`bene, politi~ne 373