Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
31. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392
Simpozij OBDOBJA31 PODOBATURKOVVSLOVENSKIDRAMATIKI Katarina Jaklitsch Jak{e Srednja vzgojiteljska {ola in gimnazija Ljubljana, Ljubljana UDK821.163.6–24.09:316.647.8(=512.161) V prispevku analiziram dramska dela s podobo Turka v osrednji ali stranski vlogi, pri ~emer upo{tevam ljudske ali ~italni{ke igre, drame po nem{kih in francoskih zgledih ali le preproste ve~erni{ke dramske zgodbe, ki so po svoji snovi ali vsaj skromni motiviki uvr{~ene med zgodovinsko dramo. Zgodovinska tematika in s tem motivika Turkov se je najprej pojavila v ~asu ~italni{ke dramatike z zahtevo, da se napi{e dramo iz splo{ne slovanske oz. slovenske zgodovine. Posledica takih zahtev, ki jim je ostro nasprotoval Josip Stritar, ki je trdil, da se ne bi smelo postavljati omejitvenih zahtev, so bile formalno lagodne drame, ki so jim o~itali manj{o umetni{ko vrednost. Pri tem pa se poraja vpra{anje, ~emu je podoba Turkov tako mra~na, zakaj nosi vedno vlogo hudega sovra`nika – kako lahko tu prestopimo mejostereotipa. Turki, slovenska dramatika, zgodovinska drama, ~italnice, igre In this article, I analyse dramatic works in which a Turk is the main protagonist or has a supporting role. Different plays and dramas are taken into account: folk or Reading Society plays, dramas written in the wake of German and French plays, and even simple evening dramastories, classified as history plays due to the topics or modest themes. Historical topics and with them images of Turks first appeared in the period of Reading Society drama, when the demandthataplayfeaturinggeneralSlavicorSlovenehistoryshouldbewrittenemerged. The consequences of such demands, opposed by Josip Stritar who claimed that there should not be any restrictive conditions, were light dramas that for critics have little artistic merit. Severalquestionsarise:WhyistheimageofTurkssodark?Whyaretheyalwayspresentedas the mortal enemy? How can we go beyond the stereotype? Turks, Slovene drama, history drama, Reading Societies, plays 1Uvod V okviru kulturologije se je konstituirala posebna disciplina, ki je dobila ime imagologija in se ukvarja s stereotipi. Pageaux (Smolej 2002: 139) jih definira kot posebne oblike podob. Imagologija raziskuje podobo, ki si jo o neki de`eli ustvarijo tujci, kot tudi podobo de`ele pri doma~ih avtorjih. Imagologija ugotavlja zlasti stereo- tipne podobe posameznega naroda v dolo~eni knji`evnosti, jih kronolo{ko razvr{~a in jih sku{a razlo`iti, hkrati pa jih primerja s stereotipnimi podobami drugih narodov v isti literaturi. V Evropi je bil strah pred Turki globoko zakoreninjen, kar je Osmanom v psiholo{kem smislu pomagalo tudi v ~asu, ko je njihova mo~ `e zahajala. Stereo- tipna podoba o tur{ki gro`nji je bila globoko zakoreninjena med ljudmi (Jezernik 103