Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
34. Obdobja - 2. del:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472
Simpozij OBDOBJA34 zarjajo tudi primeri iz deskriptivnih slovnic drugih jezikov, omenjenih v tem pri- spevku, je bila povsem obi~ajna na za~etku druge polovice prej{njega stoletja, ko sta bili ti dve slovnici objavljeni. Nadaljnji razvoj splo{nojezikoslovne teorije v drugi polovici dvajsetega in prvem desetletju enaindvajsetega stoletja pa je prinesel nova spoznanja o glagolski podkategorizaciji. Zahvaljujo~ novim vpogledom in pristopom ktemuvpra{anju,kisonastajali najprej v okvirih razli~nih {ol odvisnostne, potem pa tudi transformacijsko-generativne slovnice (od t. i. standardne teorije do minimali- sti~nega pristopa), ter analizam leksi~nih hierarhij, nastalih v okviru slovnice cen- tri~ne frazne strukture, se sodobne obravnave glagolske podkategorizacije v marsi~em razlikujejo in zajemajo veliko ve~je {tevilo parametrov podkategorizacije kot prej. To med drugim pomeni, da se mora pri dolo~anju glagolskih razredov upo{tevati ne le glagolska vezljivost oziroma {tevilo in vrsta argumentov, ki jih glagol ve`e zase, temve~ tudi tematske (semanti~ne) vloge, ki se pripi{ejo tem argumentom, in cela vrsta sintaksi~no-semanti~nih parametrov, pomembnih za glagolsko podkategoriza- cijo, kot so: a) neergativnost : neakuzativnost, b) mo`nost deagentizacije, c) mo`nost inverzije (rotacije) dopolnil, d) distribucija komplementizatorjev, e) mo`nost dvigo - vanja osebka iz odvisnega v glavni stavek, f) vzpostavitev relacij koreferen~nosti (kontrole) med argumenti glavnega in odvisnega stavka, g) mo`nost dvigovanja klitik iz odvisnega v glavni stavek, h) mo`nost dvigovanja negacije, j) obrazci nomina- lizacije. Uporaba sistema podkategorizacije, ki bi zajel vse na{tete (in morebitne nove) parametre na jezikovnem gradivu srbskega in slovenskega jezika, bi odprla mo`nost za formuliranje veliko bolj natan~nega in sistemati~nega modela glagolskih razredov v srbskem in slovenskem jeziku. Literatura DEVOD,F., MARTENS,L., DE MUYNCK,R.,1993: Object problems in contrastive analysis. Papers and Studies in Contrastive Linguistics 28. Poznan: Adam Mickiewicz University. 22–38. GREVISSE,Maurice,1986:Lebonusage.Paris:Duculot. HUDDLESTON, R., PULLUM, G. K., 2002: The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. MOSKOVLJEVI], Jasmina, 1997: Leksi~ka detranzitivizacija i analiza pravih povratnih glagola u srpskom jeziku. Ju`noslovenski filolog LIII. 107–114. MOSKOVLJEVI]POPOVI],Jasmina,2008:Ogledioglagolskojpotkategorizaciji. Beograd: ^igoja. QUIRCK,Randolph,GREENBAUM,Sidney,LEECH,Geoffrey,SVARTVIK,Jan,1972:AGrammarof Contemporary English. London: Longman. - QUIRCK, Randolph, GREENBAUM, Sidney, LEECH, Geoffrey, SVARTVIK, Jan, 1985: A Com prehensive Grammar of the English Language. London: Longman. - STANOJ^I],@ivojin,POPOVI],Ljubomir,1999:Gramatikasrpskogjezika.Beograd:Zavodzaud`be nike i nastavna sredstva. STEVANOVI],Mihajlo,1961:Glagolskirodipitanja u vezi s njim. Glas SANU CCLI 6. 45–63. STEVANOVI], Mihajlo, 1962: Problem glagolskog roda i povratni glagoli u srpskohrvatskom jeziku. Ju`noslovenski filolog XXV. 1–47. STEVANOVI],Mihajlo,1979:Savremenisrpskohrvatski jezik II. Sintaksa. Beograd: Nau~na knjiga. TOPORI[I^,Jo`e,2000:Slovenska slovnica. Maribor: Zalo`ba Obzorja. @ELE,Andreja, 2001: Vezljivost v slovenskem jeziku. Ljubljana: SAZU. 525