Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
34. Obdobja - 2. del:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472
Simpozij OBDOBJA34 uvr{~anja vseh slovarsko aktualnih pojavov12 in zaradi opravljenih pomensko- skladenjskih analiz tudi vir novih jezikovnih spoznanj (Mer{e 2013). 3.1 Obstajajo leksikalne enote, ki terjajo ve~ dodanih obvestil o zna~ilnem skladenj- skem okolju njihove rabe kot druge. Tak je vsekakor glagol biti sem, ki se uporablja polnopomensko, hkrati pa je v sistem slovenskega knji`nega jezika 16. stoletja vtkan kottemeljnipomo`niglagol.Takistatudinjegoviobliki:bi(zredkej{orazli~icobih)13 in bil – prva kot sestavina sedanjega in preteklega pogojnika, dele`nik bil pa kot obvezna sestavina preteklega pogojnika in predpreteklika. Analiza rabe bi in njegove razli~ice bih je pokazala na vrsto jezikovnozgodovinsko zanimivih dejstev, med katerimi so tudi naslednja: – Razli~ica bih, ~eprav prevzeta iz hrva{kega jezikovnega okolja, ne izkazuje funkcijske osamosvojenosti. Obstajajo celo primeri izmeni~ne rabe znotraj iste 14 povedi. Obedejstvi sta iz slovarskega opisa besede jasno razvidni: na frekven~no zaporedjeka`erazvrstitevvzaglavju,nasopomenskost,potrjenozizmeni~norabo razli~ic, pa poleg osnovne pomenske opredelitve tudi izbira ustreznih zgledov. – Drugo vidno sled Juri~i~evega hrva{kega porekla razkrivajo primeri okrnjenih zgradb s sestavinama bi + bil, nastalih zaradi izpustov dele`ni{ke sestavine.15 Na pojavjeopozorjenospripisanimkvalifikatorskimpojasnilom(elipt.=elipti~no).16 – Analizarabepogojnikabijeodkrilatudive~primerovizmeni~nerabespovednim naklonom. Nanjo je razvidno opozorjeno s pripisom ustreznih slovni~nih kvalifikatorskih pojasnil tistim zgledom, iz katerih je tekmovalnost prepoznavna. – Pozoren pregled gradiva za slovarsko predstavitev pogojnika bi je ob ve~kratnih ponovitvah odkril tudi pojav izmeni~ne rabe sedanjega in preteklega pogojnika. Nanj bo v slovarju pokazano z namensko vklju~itvijo vzor~nih primerov med zgodovinski slovar omogo~ala celovito predstavitev slovenskega knji`nega jezika v petdesetletnem ob- dobju njegovega nastanka in hitrega razvojnega ustaljevanja. Izku{nja ugotavljanja (slovarsko zanimivih) jezikoslovnih dejstev na obse`nem, hkrati pa celovitem gradivu, kakr{nega predstavlja kartoteka za SSKJ 16, je bila pridobljena deloma `e ob zbiranju in urejanju gradiva, ve~inoma pa z nadaljnjim raziskovalnim in redaktorskim delom. Vse ugotovitve, navedene v pri~ujo~em sestavku, so oprte nanjo. 12 Tovrstna opozorila se kot posledica opravljenih pomenskih in skladenjskih analiz pojavljajo v slovarskih sestavkih za SSKJ 16. Na~in prikaza je bil z vzor~nimi gesli predstavljen v Poskusnem snopi~u slovarja (Mer{e, Novak, Premk 2001). 13 Razli~ici bi in bih – slednja je v celoti vezana na Juri~i~evo rabo in razlo`ljiva z njegovim hrva{kim poreklom – sta v {tevil~nem razmerju 18.300 : 37. 14 Npr.: 1. Da bih teh Dell ne;toril mei nymi, katerih niedan drugi nei ;toril, tako bi Greha neimeli (JPo 1578: III,92b); 2. Kadar by ia;t Liudem dopadl, tako bih Chri;tu;ou hlapaz ne bil (JPo 1578: II,65). Kraj{ave za dela slovenskih protestantskih piscev so pojasnjene na razli~nih mestih, med drugim v Mer{e, Novak, Premk 2001: 34–35; Aha~i~ idr. 2011: 25–28. 15 Pojav elipse je pri Juri~i~u opazno pogost, izjemoma pa je elipsa zaznavna tudi pri Trubarju. Na pojavljanje podobnih okrnjenih zgradb, ki jih predstavlja raba aorista brez dele`nika (npr. Dobro bi da biste doslali), opozarja tudi Rje~nik hrvatskoga ili srpskoga jezika, Dio I/Svezak 1 (A–besjeda), 1881: 365–366. 16 Npr.: Kadar bi Salnce ne ;uitilo inu semlie negrelo, tako bi v;e rizhi [bile] od mrasa pomoriene inu konzhane (JPo 1578: II,105). V oglatem oklepaju je navedena redaktorsko dodana manjkajo~a sestavina. 507