Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
34. Obdobja - 2. del:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472
Simpozij OBDOBJA34 dovr{nost predponskega zagledati; povezanost na ravni denotativnosti med izrazi o~i (pred va{imi o~mi)inpogled v metafori~nih izrazitvah in glagolom zagledati v kongruentni ubeseditvi; lastnostna dolo~itev ~udovit pogled v metafori~ni izrazitvi in lastnostna dolo~itev predmeta gledanja namesto tega v kongruentni (~udovito jezero) itn. Vse ubeseditvene variante so sprejemljive ubeseditve dane vsebine, vendar zago- tovo niso sinonimne. Vsaka od njih ima nekaj svojskega v tem, da poudarja dolo~eno vsebinsko danost; vse variante skupaj predstavljajo skupino ubeseditev, ki so med seboj v razmerju razli~ic, variant. Pri variantnosti, utemeljeni v tipu glagolskega dogodka oz. v zgradbi povedi, se dejansko izkori{~a ideacijska oz. predstavna funk- cija jezika, nana{ajo~a se na vzpostavljanje zunajjezikovnih danosti v jeziku, na poustvarjanje stvarnosti z jezikovnimi sredstvi. Za ponazorilo raznolikosti ubeseditvene variantnosti navajamo nekaj naklju~nih primerov slovni~ne metafore v slovenskih besedilih. METAFORI^NO: Podobno kot se nam je nekaj let tega zgodila poplava sobnih predvajalnikov, se nam zdaj obeta cunami cenenih prenosnih suka~ev. KONGRUENTNO: Pred nekaj leti so se mno`i~no uporabljali sobni predvajalniki, sedaj je mogo~e predvideti, da se bodo podobno mno`i~no uporabljali prenosni … METAFORI^NO: Tlakovane poti so nudile sprehode po uli~icah skrivnostnega starodavnega mesta. KONGRUENTNO:Potlakovanih poteh v skrivnostnem starodavnem mestu se je bilo mogo~esprehajati. METAFORI^NO:Zgodiloseje,daje{elnalov. KONGRUENTNO:Neko~je{elnalov. METAFORI^NO:Zgodise,dazamudivlak. KONGRUENTNO:V~asihzamudivlak. METAFORI^NO:Br{ljanprepredazid. KONGRUENTNO:Br{ljanserazpredapozidu. METAFORI^NO: Tisto, kar so videle moje o~i, se ni ujemalo s tistim, kar je ~utilo moje telo. KONGRUENTNO:Tisto,karsemvidel,seniujemalostistim,karsem~util. METAFORI^NO:Dekleimarjaveo~i. KONGRUENTNO:Dekletoveo~isorjave. METAFORI^NO:Tosenezgodipravpogosto. KONGRUENTNO:Toseredkozgodi. Konkretne ubeseditve potrjujejo, da razlikovanje metafori~no – kongruentno ne more biti absolutno; pri oceni, katera ubeseditev je metafori~na oz. kongruentna, vselej odlo~a prevladujo~e upo{tevanje enega dolo~enega vidika. Npr. izrazitvi se nam je […] zgodila poplava sobnih predvajalnikov bi bilo mogo~e vzporediti poleg navedene so se mno`i~no uporabljali […] {e bolj neposredno: so se v velikem {tevilu uporabljali […]. Podobno velja tudi pri drugih ponazorilih. Vzporedno z navedeno kongruentno mo`nostjo V~asih zamudi vlak je mo`na tudi V~asih vlak zamudi (druga~na ~lenitev po aktualnosti). Vzporedno z Br{ljan se razpreda po zidu (stanjski glagolski pomen nasproti delovalni{kemu Br{ljan prepreda zid) je mogo~a izrazitev s 683