Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
34. Obdobja - 2. del:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472
Simpozij OBDOBJA34 sodobnihjezikoslovnihpriro~nikov, ~e ne kar za vse. Najve~je te`ave povzro~ata prav besedni vrsti ~lenek in veznik. Pri ~lenku se kot najve~ji vzrok te`ave ka`e nejasnost besednovrstnih kategorij, kar nadalje toliko bolj ote`uje avtomatsko analizo, zato lahko na spletni strani korpusa JOS pri razlagi oblikoskladenjskih specifikacij bere- mo: Dozadreg, ali je neka beseda v dolo~enem kontekstu ~lenek ali ne, prihaja `e na ravni ro~nega dolo~evanja, za avtomatsko analizo je naloga torej povsem neizvedljiva. […] Katere besede bodo razvr{~ene v katero od besednovrstnih kategorij, pa bo tudi v nadaljnje najbr` potrebno re{evati leksikonsko, za vsak primer posebej. (http://nl.ijs.si/ jos/msd/html-sl/back.1_div.2_div.9.html; 10. 4. 2015) Naisti strani lahko tudi preberemo: Jezikovni priro~niki prina{ajo nasprotujo~e si informacije o besednovrstni pripadnosti velikega dele`a besed, ki naj bi spadale (tudi) v besedno vrsto ~lenkov: npr. besede predvsem, pribli`no, resda, kon~no, prav … – ponekod so uvr{~ene med ~lenke, pone- kodmedprislove,ponekodkotdvojnicevobekategoriji.Medenakopisnimiprisloviter ~lenki naj bi se lo~evalo izklju~no z upo{tevanjem semantike konteksta, tj. z uporabo vpra{alnice, ki jo v primeru prislovov lahko zastavljamo, v primeru ~lenkov pa ne. […] Mo`na re{itev problema bi bila tak{na, da se besedam, ki se v kontekstu lahko uporabljajo zgolj kot ~lenki – to je, ki nikoli ne omogo~ajo zastavljanja vpra{alnice – (ali pa so enakopisni z besednimi vrstami, ki omogo~ajo lahko razdvoumljanje, npr. s samostalniki), pripi{e besednovrstna oznaka ~lenek, vsem tistim, ki so enakopisni s prislovi, pa vedno le oznaka prislov. (http://nl.ijs.si/jos/msd/ html-sl/back.1_div.2_div. 9.html; 10. 4. 2015) Vnadaljevanju se bomo osredoto~ili na dve trditvi iz navedenega citata: 1. da si priro~niki pri besednovrstni dolo~itvi ~lenkov nasprotujejo in 2. da je mo`na re{itev pri besednovrstni dolo~itvi ~lenkov v zastavljanju vpra{alnic. Priro~nikov, ki ~lenke besednovrstno opredeljujejo celostno, je sorazmerno malo. Osredoto~ili se bomo na SSKJ 1, SSKJ 2 in Slovensko slovnico avtorja Jo`eta Topo- ri{i~a.1 Dotaknili se bomo {e Slovarja ~lenkov avtorice Andreje @ele, ki je iz{el leta 2014 in tako ni imel vpliva na obravnavano 1. trditev. 1.1 SSKJ 1 in 2 ter Jo`e Topori{i~ SSKJ1jepribesednovrstni opredelitvi temeljil na Slovenski slovnici iz leta 1956, ki besedne vrste ~lenkov {e ni poznala. Slovnica 1956, ki sledi tradiciji Breznikove slovnice (Breznik 1934: 69, 145–148), je besede, ki jih danes uvr{~amo med ~lenke, obravnavala kot miselne in poudarne prislove. Z uvrstitvijo v samostojni skupini prislovov je slovnica nakazala oblikoskladenjsko posebnost obravnavanih leksemov (~lenkov). Leta 1974 je Jo`e Topori{i~ kot prvi v slovenskem jezikoslovju v ~lanku Kratko oblikoslovje slovenskega knji`nega jezika ~lenke omenil kot tvorce samostojne besedne vrste. V skupino ~lenkov2 je avtor uvrstil besede in besedne zveze, ki so bile 1 S ~lenki so se med drugimi ukvarjali tudi Alenka Kozlev~ar, Andrej Skubic in Nata{a Jakop. 672