Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
34. Obdobja - 2. del:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472
Simpozij OBDOBJA34 SAMOSTALNI[KIVE^BESEDNILEKSEMISPOMENOTVORNEGA VIDIKA [pela Petric In{titut za slovenski jezik Frana Ramov{a, ZRC SAZU, Ljubljana UDK81'373.74:81'373.612.2 1 Vprispevku so v okviru analize novej{ih samostalni{kih ve~besednih leksemov s poten- cialnim terminolo{kim pomenom obravnavani leksikalizirani ali neleksikalizirani meta- fori~ni in metonimi~ni pomenski prenosi, ki prispevajo k novim skladenjsko-pomenskim kombinacijam posameznih besed v besedni zvezi, k posledi~nemu povezovanju njihovih pomenov v enotni pomen besedne zveze v smeri skupa, sklopa in zrasleka ter k vi{ji stopnji leksikaliziranosti in ustaljenosti ve~besednega leksema. ve~besedni leksem, pomenska zlitost, pomenski prenos, metafora, metonimija, leksikali- zacija, povezovalnost This paper builds on the analysis of newer nominal multi-word lexemes with potential terminological meaning from the perspective of semantic derivation. Lexicalised or non-lexi- calized metaphorical and metonymic semantic transfers contribute to new syntactic-semantic combinations of individual compounds of a phrase, to the consequent merger of their mean- ings to form a single meaning of a set phrase and to a higher level of lexicalization and stability of a multi-word lexeme. multi-word lexeme, semantic merger, semantic transfer, metaphor, metonymy, lexicali- zation, collocability 1 Leksikalnopomenske lastnosti ve~besednih leksemov, ki potrjujejo leksemskost stalnih besednih zvez, so v pri~ujo~em prispevku osvetljene s pomenotvornega vidika, pri ~emer so obravnavane vrste pomenskih prenosov (sestavin) novej{ih2 samostal- ni{kih nefrazeolo{kih ve~besednih leksemov s potencialnim terminolo{kim pome- 3 nom. Pri njihovi tipologiji, temelje~i na stopnji pomenske zlitosti ve~besednega leksema,4 je upo{tevana vzro~no-posledi~na povezava med stopnjo prenesenosti po- mena(sestavin)ve~besednegaleksemanaenistranitermedstopnjopomenskezlitosti 1 Prispevek je prirejen na podlagi poglavja iz doktorske disertacije z naslovom Slovenski ve~besedni leksemi z vidika slovaropisja pod mentorstvom red. prof. dr. Andreje @ele. 2 Novej{a leksika je opredeljena kot leksika, ki se je pojavila zlasti v zadnjih dvajsetih letih, gl. Analiti~na osvetlitev novej{e slovenske leksike (Glo`an~ev v: Glo`an~ev idr. 2009: 9–36). 3 Osnovni gradivski viri za tovrstne ve~besedne lekseme so Slovar novej{ega besedja slovenskega knji`ne- ga jezika, Sprotni slovar slovenskega knji`nega jezika (po slovarjih so povzete tudi slovarske razlage), monografija Novej{a slovenska leksika (v povezavi s spletnimi jezikovnimi viri) in korpusi FidaPLUS, Gigafida in Nova beseda. 579