Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
34. Obdobja - 1. del:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA34 mavec – ,Mavec je bel prah, ki se hitro strdi, ~e ga pome{amo z vodo.’ Zdravnik zlomljeno roko ovije v mavec, da se kost pravilno zaraste.). Moti tudi neenoten prikaz primerov rabe pri ve~pomenskih besedah; ponekod je primer pod vsako pomensko razlago, drugod v eni povedi za oba pomena (npr. lok), spet drugod samo primer za eno pomensko razlago in {e ta na koncu sestavka, namesto pod prvo pomensko razlago, na katero se nana{a (npr. ma~eha), ponekod pa posamezno pomensko razlago nadome{~a ilustracija (npr. ro`a). VMSna~elomaniprimerovrabe, vendar so ponekod vklju~eni v slovar tako, da: a) so od pomenske razlage lo~eni s podpi~jem (npr. apnenec – ,kamnina, iz katere se pridobiva apno; Alpe so iz apnenca’); b) jih uvaja okraj{ava npr. (npr. akcija – ,prizadevanje; organizirana dejavnost z dolo~enim ciljem, npr. akcija zbiranja pa- pirja’); c) so v oklepaju (npr. ~vrst – ,poln `ivljenjske energije, zdravja (kljub starosti je bil ~vrst)’). Po drugi strani se te oznake uporabljajo tudi za drugo: a) za podpi~jem je sopomenka (npr. astronavt – ,kdor je usposobljen za vesoljske polete; vesoljec’); b) za okraj{avo npr. so podpomenke (npr. `ito – ,kulturne rastline s klasi, lati ali njihovoseme,npr.p{enica,r`,je~men,oves’);c)voklepajusokolokatorji(npr.bezati – ,drezati v kaj (v nos, v luknjo)’) ali podpomenke (npr. agrumi – ,ju`no sadje kisel- kastega okusa (limone, pomaran~e)’). Zvrstna oz. slogovna zaznamovanost je ozna~ena le v MS.12 V njem so oznake pogovorno (npr. afna), pri gniti slab{alno in pri ju`ina nare~no. Oznaka je takoj za geslom, pri gniti pred drugim pomenom, na katerega se nana{a, pri ju`ini pa neustrez- nopredvsemi{tirimi pomeni, ~eprav se nana{a samo na prva dva pomena, tj. ,kosilo’ in ,malica’. Po drugi strani ponekod manjka oznaka (npr. geslo `akelj je brez oznake pogovorno). V vseh slovarjih so ilustracije. MMS je ~rno-bel z risbami u~encev. Drugi trije slovarji so barvni in oblikovno privla~ni. Posamezne sestavine slovarskega sestavka (geslo, pomenska razlaga in primer rabe) so med seboj jasno barvno in/ali tipografsko ter fizi~no lo~ene. V MPS je ilustracija ob vsakem sestavku (razen ob geslu abeceda), v MS pa ob nekaterih sestavkih. Najve~krat so ilustracije ob samostalni{kih geslih, redko tudi ob glagolu ali pridevniku, npr. cvreti, elasti~en. V BN je na posamezni strani navadno po ena ilustracija in njihova vloga je predvsem to, da je priro~nik na prvi pogled uporabniku prijazen, manj pa to, da bi dopolnjevale pomensko razlago oz. uporabniku olaj{ale razumevanje pomena besede. 3 Sklep ^eprav je bila potreba po {olskem slovarju izra`ena `e pred ve~ kot desetletjem (Weiss 2001), Slovenci {e nimamo kakovostnega otro{kega {olskega slovarja. Trije (Moj prvi slovar, Moj slovar in Besede nagajivke) so sicer oblikovno privla~ni in dobro zami{ljeni, vsi pa so preskromni po obsegu in z leksikografskega stali{~a premalo dosledni in premalo premi{ljeni. 12 Avtorice so v tem sledile SSKJ. 247