Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
34. Obdobja - 1. del:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA34 prepri~anju, da se pravopisni slovar lahko osredini le na normativne zadrege, kakor je bilo predstavljeno `e v konceptu specializiranega pravopisnega priro~nika (Dobro - voljc, Jakop 2011) in kakor so ob zasnovi SP 2001 predvidevali tudi tedanji snovalci slovarja (Suhadolnik 1973).5 SPT bo tako lahko opravljal svojo temeljno vlogo – gradivsko nadgrajeval in raz{irjal pravopisna pravila (Verovnik 2004: 254). Na~rto - vano povezanost pravil in slovarja omogo~a dejstvo, da se prvi~ po petih desetletjih pravopisna dejavnost argumentativnega in leksikografskega zna~aja odvija vzajem - no:6 ob prenovi pravopisnih pravil nastajajo slovarske redakcije, ki tudi vplivajo na oblikovanje pravil, vsaj v smislu detektiranja odklonov od sistemskih re{itev.7 Koncept knji`ne razli~ice SPT je bil sistemati~no, s poudarkom na tipski pred- stavitvi posameznih kategorij (pisna znamenja, mala in velika za~etnica, prevzete besede, lo~ila, pisanje skupaj ali narazen, glasoslovne, oblikoslovne, besedotvorne in skladenjske posebnosti), predstavljen v monografiji Sodobni pravopisni priro~nik mednormoinpredpisom(Dobrovoljc,Jakop2011:143–237).Obodlo~itvizasprotno objavljanje SPT na spletu (portal Fran) pa so bila `e predstavljena na~ela spletnega prikaza (Dobrovoljc, Bizjak Kon~ar 2015), zato v nadaljevanju predstavljamo le metodolo{ki pristop. Pomembna specifika SPT je povezana z utemeljevalno-aplikativno zasnovo, ki je bila prisotna `e pri prvih pravopisnih delih v sloven{~ini, sicer pa jo poznajo v ve~ini primerljivih evropskih jezikov. Medtem ko je aktualni pravopis nastajal kot okraj{ani SSKJ, osredinjen na normativne in slovni~ne podatke, se SPT ne more nasloniti na aktualno leksikografsko gradivo podobnega obsega. Sestavljavci smo se odlo~ili za problemski pristop, ki poteka v {estih fazah, ki jih opisujemo v nadaljevanju. 1. Preverba ustreznosti pravopisnega pravila in slovarske predstavitve v SP 2001 Poteka prek sistemati~nega pregleda uporabni{kih zadreg v jezikovnih svetovalni- cah in korpusih ter v strokovnih kritikah. Odgovor na vpra{anje, kaj uporabnik potrebuje oziroma i{~e, ponuja tudi trdno osnovozaodlo~itevoslovarskivsebiniinpredstavitvi(Atkins,Rundell2008:32–33). Pri odlo~itvi o naboru v pravilih obravnavanih vpra{anj predstavljajo uporabnikovi namigi temeljno vodilo. Prvo izhodi{~e preverbe pravil je nabor normativnih zadreg za sodobno sloven{~ino, namenjen izgradnji makrostrukturnega ogrodja za Slogovni priro~nik projekta SSJ (Bizjak Kon~ar idr. 2011), ki ga je treba ob spremljanju aktualnih zadreg, kakor jih razkrivajo vpra{anja uporabnikov v Jezikovni svetovalnici (2012), dopolniti.8 Za dopolnitev nabora je relevantna tudi analiza uporabni{kih neuspelih poizvedb po spletno objavljenih slovarjih (Jakopin idr. 2015). 5 Stali{~e, da v projekt aktualizacije in prenove pravopisnih pravil ter priprave slovarja ni mogo~e integrirati {e stilisti~nega oz. jezikovnega priro~nika, {e zlasti, ~e je stilno kvalificiranje leksike dostopno `e v so~asnem pomenskorazlagalnem slovarju, je aktualno {e danes. SP 2001 je oznake za stil kljub uteme- ljenim pomislekom vseboval, morda tudi zaradi ambicije po preureditvi re{itev SSKJ. 6 To omogo~a zlasti povezanost Pravopisne komisije pri SAZU kot nadinstitucionalnega telesa z delovno skupino za pripravo SPT na In{titutu za slovenski jezik. 7 Preplet obeh dejavnosti, priprave pravil in slovarja, je prikazan v prispevku Okraj{ave v sloven{~ini: pravopisni slovar in pravila (Bizjak Kon~ar, Dobrovoljc 2015). 165