Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
32. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
Simpozij OBDOBJA32 dru`beno-kulturnegakonteksta,kisezapisujetero je vezan jezik, omogo~a sklepanje o v strukturno-pomensko zgradbo besedila.strukturnih enotah besedila. @e pri nasled- Pri opisu strukturno-pomenske zgradbenjem poskusu uporabe `anrskega teoreti~ne- besedil se R. Hasan opre na Hallidayev tridi-ga modela za analizo otro{kih zgodb (Hasan menzionalni jezikovni model, zato `anrska1984) pa je ugotovila, da je dolo~anje struk- analiza vsebuje dolo~itev strukturnih enot inturnih enot mnogo bolj zapleteno, ko imamo opis strukture besedila na besedilni ravnini,pred seboj literarna besedila. Literarno delo dolo~itev semanti~nih lastnosti strukturnihje torej predvsem dogajanje v jeziku, zato se enot na semanti~ni ravnini in opis slovni~nihmoramo za oblikovanje hipoteze o struktur- vzorcev, s katerimi so izra`ene semanti~nenih enotah nasloniti na popis besedil, ki so lastnosti strukturnih enot, na slovni~ni rav-prispevala k oblikovanju `anrske zavesti. Ker 1 se njena analiza otro{kih zgodb osredoto~i na nini. Teoreti~ni model R. Hasan naj bi pomagaleno samo strukturno enoto, ne ponudi odgo- pri dolo~itvi `anrske strukture besedil in po-vora, kako sistemati~no opisati pomensko- kazal, kako so besedilna, semanti~na in slov-strukturne premike v besedilu in kako prika- ni~na ravnina udele`ene pri konstrukciji `anra.zati soodvisnost med vi{jimi in ni`jimi jezi- Kaj se zgodi, ko teoreti~ni model preizku-koslovnimi ravninami. simo na avtenti~nem gradivu? To bo predmetPreizkus `anrskih modelov na avtenti~nih na{ega razmi{ljanja v tretjem razdelku.besedilih je torej pokazal, da je funkcijska slovnica (Halliday 1985) orodje za opis 3 Oblikovanje metajezika in opis besedil-stav~nih zgradb na slovni~ni ravnini in da je nega pomenavavtenti~nih besedilihza premik s slovni~ne na semanti~no ravnino Model za opis `anrske strukture besedila,treba sistemsko-funkcijski model jezika nad- kakr{nega je izoblikovala R. Hasan, je sevedagraditi. Ob analizi bolj zapletenih besedil, teoreti~ni model, ki nam ne ponudi recepta,interakcij in diskurzov se je porodila zamisel, kako sistemati~no prikazati soodvisnost jezi-da je treba sistemske izbire na slovni~ni rav- kovnih ravnin v konkretnih besedilih. V temnini povezati s semanti~no ravnino in izdelati razdelku se bomo osredoto~ili na semanti~nopomenske mre`e glede na predstavno, med- ravnino in pokazali, kako {ele uporaba teore-osebno in besedilno metafunkcijo. ti~nega modela na besedilih odkrije teore-Navpra{anjete`avpripovezavislovni~ne ti~ne pasti in zanke ter kako samo interakcijain semanti~ne ravnine so se funkcijski teo- med teorijo in opisom oz. analizo vodi k na-retiki odzvali razli~no (Turner 1973; Halliday daljnjemu razvoju. 1973; Fawcett 1980). V nadaljevanju bomo predstavili sistemske mre`e za semanti~no 3.1 Preizkus `anrskega modela naravnino, ki sta jih v 90. letih 20. stoletja obli- besedilih in oblikovanje sistemskih mre`kovali R. Hasan (1991; po Cloran 1994) in za semanti~no ravnino C. Cloran (1994). Sledila bo ponazoritev izseka R. Hasan je svoj model za analizo `anrasemanti~ne ravnine na kratkih besedilnih od- najprej uporabila za analizo telefonskih pogo-lomkih spletnih dnevnikov. vorov v zdravnikovi sprejemni pisarni ter dvogovorov med kupcem in prodajalcem3.2 Metajezik sporo~ilne semantike (1978, 1979; Halliday, Hasan 1980) ter poka-Podlaga za analizo semanti~nega ustroja zala, kako se kontekstualna konfiguracijablogovskih besedil v razdelku 3.3 bo sporo- zapisuje v besedilo v obliki strukturnih enot.~ilna semantika R. Hasan in njeni semanti~ni Ugotovila je, da dru`bena dejavnost, na ka-pojmi: sporo~ilo, entiteta in dogodek. Njeno 1 Termin slovni~na ravnina pomeni v sistemsko-funkcijskem jezikoslovju besedno, oblikoslovno in skla- denjsko ravnino. 65