Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
32. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
Simpozij OBDOBJA32 smislu, se pravi kot identifikacijsko prvino2.1 ~loveka, gre pri funkcionalizmu lahko zaSlovenski jezik 16. stoletja se je zna{el v celovito in v tem smislu legitimno metodoevropskem kontekstu humanisti~nih prvin raziskovanja jezika. slovenske protestantske dru`benomobiliza- Ostaja {e pomensko razvejen pojemcijske ideologije, ki je bila sposobna artiku- dru`be–dru`beni,zakateregajenajmanj,karlirati abstraktni intelektualni svet, najizrazi- lahkore~emo,daizlo~aindividualnofunkcijoteje izra`en s prevodom Biblije, in kar je za jezika; razumevanje dru`be vse od naklju~ne,kontinuiranost razvoja jezikovnega izraza bolj ali manj enkratne skupnosti ljudi do raz-zelo pomembno, navezati se na kulturni jezik li~ne stopnje njene organiziranosti, ostajapredknji`nega izro~ila. odprto, ~eprav se zdi, da asociativni vidikZ javnimi pisnimi in ustnimi nastopi slo- pojma dru`ba v zvezi z jezikom in funkcijovenskih protestantov je jezik prevzel za naklju~nost izlo~a. Dru`bena funkcija jezikaSlovence pomembno dru`benokonstitutivno je torej razumljena predvsem v zvezi npr.vlogo idejnega, do dolo~ene mere ideolo{ke- z etnijo, narodom, nacijo, dr`avo, kapitalom,gapovezovalca.Pojemknji`nesloven{~inese torej tudi kot globalna funkcija jezika –je pojavil s temeljnim kakovostnim premikom globalni jezik, in seveda prepletom vseh tehjezikovne funkcije iz osebnoidentifikacijske pojmov. v ob~o, se pravi dru`benoidentifikacijsko. Sloven{~ina kot materni jezik je postala no- silec avtenti~nega razumevanja temeljnega 2 ideolo{kega konflikta tedanjega evropskega Svoje nadaljnje razmi{ljanje o dru`beni~asa, katerega vir je v pomembnem huma- funkciji jezika navezujem predvsem na slo-nisti~no-teolo{kem na~elu: jezik je v vlogi venski jezik kot imanentno, v veliki meriprepoznavneidentifikacije ~loveka brez vred- dolo~ujo~oprvinoslovenskedr`ave.Namre~,nostne hierarhije njegovega (jezikovnega) vzporedno s {irjenjem funkcije jezika se jeizraza, saj bi ta v bistvu pomenila vrednostno spreminjala tudi jezikovna skupnost: od etni-hierarhijo ~loveka samega. je, prepoznavne s predknji`nim, kulturnimLahkore~emo, da je jezikovni funkciona- jezikom, prek s knji`nim jezikom dolo~anegalizem 16. stoletja, cepljen na ontolo{ko vred- naroda z za~etkom v 16. stoletju, dr`avotvor-nost jezika – jezik kot samo ~loveku lasten nega naroda oz. nacije v 19. stoletju, dona~insocializacije, opravil pri Slovencih bist- dr`avnegajezikakonec20.stoletja.@ekratekveno koherentno vlogo, seveda v danih oko- sprehod skozi omenjene temeljne postajeli{~inah tedanjega evropskega kulturnega in pri~a o odvisnosti spreminjajo~ega se dru`be-politi~nega prostora. Ideologija protestanti- negainpoliti~negastatusaSlovencevodspre-zma, naravnana na evropski humanizem, je minjajo~e se jezikovne funkcije ali druga~e –vplivala na uvrstitev sloven{~ine med evrop- jezik je bil sposoben adekvatnega izrazilaske knji`ne jezike; povzro~ila je prevredno- dru`benega in politi~nega dogajanja. Knji`nitenje samo jezikovne skupnosti v narodno jezik je torej tisti, ki pri Slovencih predstavljaskupnost po jeziku. temeljno lo~nico med spontano jezikovnoKnji`ni jezik je torej tisti, ki je vgrajen etnijo in narodom kot zavestno skupnostjo poprek narodne tudi v nacionalno substanco jeziku, nastalo s spoznanjem o mo~i jezika.dr`ave; iz njega je rasel dr`avotvorni politi~ni V16.stoletje segajo torej korenine slovenskegaprogram v 19. stoletju, na segmentu znanosti knji`nega jezika, ki jih je mogo~e utemeljiti s–ustanovitevslovenskeuniverzeinslovenske prese`nostjo samo sporazumevalne vlogeakademije znanosti in umetnosti – realiziran jezika in opozoriti v naj{ir{em smislu na nje-v prvi polovici 20. stoletja, celovito z usta- govo dru`benoidentifikacijsko vlogo.novitvijo dr`ave, suverene oblasti dolo~ene 482