Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
32. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
Simpozij OBDOBJA32 • Prodamo novej{o stanovanjsko hi{o na od-gre pogosto za pragmati~ne prvine, ki jih je li~ni lokaciji v urejenem okolju.te`ko ali celo nemogo~e opredeliti metajezi- • KRANJ:okolica,kupimoparceloalihi{onakovno, saj gre za integralni del pomena son~ni lokaciji. izto~nice. Na~eloma smo v LBS povzeli OBISKATI prakso, po kateri so tisti nenevtralni pomeni, [...] ki so izto~nici inherentni, brez oznak oz. ima- 7 vlomiti jo splo{no oznako tipa zaznamovano (tak{na O:v~rnikroniki raba je v SSKJ pogosto ozna~ena npr. z eks- • Na dober plen je naletel tudi vlomilec, ki jepresivno), toda z ustreznim opisom pragma- no~ prej obiskal stanovanjsko hi{o v Pod-ti~nih komponent pomena: mil{~akovi ulici. CRKNITI • Isto no~ je neznanec obiskal hi{o v Trubar-O:zaznamovano jevi ulici v Dom`alah. • Nekega ve~era je ko~o obiskal tat in odkril,OPIS:~ere~emo,da^LOVEKcrkne,nazelo da v njej ni ni~esar, kar bi lahko ukradel.grob na~in povemo, da umre, da nam je za to 3.3 Pragmati~ne oznake: vrste in ravnivseeno ali da mu to privo{~imo vrednotenjskega pomena • Mojega o~eta mi je bilo `al, ne re~em, moja stara pa lahko crkne na licu mesta. 3.3.1 Konotacija • Povem vam, da bi me mo`akar tam zunaj Znotraj stilnih oznak je segment oznakpustil crkniti od mraza in lakote, ~e mu ne bi namenjen ozna~evanju t. i. sekundarnih po-dal denarja, ki ga je zahteval od mene. menov,kisotakokotprimarnipomenivezani • Naj crknem v tej luknji, v kateri je {e nekaj na besedo ali izraz, a niso nujno v enaki meristar~kov, k nam pa nih~e ne prihaja? skupni vsem uporabnikom v jezikovni skup-SSKJozna~uje ta pomen (umreti) z ozna- nosti, tipi~no npr. konotacija oz. vrednotenj-ko nizko (za ljudi) in pogovorno (za `ivali), ski pomen. Gre za delno subjektivne, psiho-pri ~emer se izgubljajo podatki o okoli{~inah lo{kopogojene mehanizme razumevanjain s tem o aktiviranem pragmati~nem pome- pomena, zato je nabor mo`nih oznak odprte-nu. ga tipa: 3.3.2 Pragmati~na funkcija: semanti~na ^EDNOST prozodija lepa ~love{ka lastnost; vrlina; krepostVrednotenjski pomen se v besedilih tipi- O:navadnoironi~no ~no izra`a tudi v obliki semanti~ne prozodije [slovenska,lepa]~ednost;[vzor,varuh] 4 Po- ~ednosti oz. pragmati~ne (diskurzivne) funkcije. enostavljeno gre za to, da je mogo~e na videz Vnasprotju z njimi so podozna~eni (ang.nevtralne besede oz. pomene razumeti tudi s underspecified) periferni pomeni, ki so intu-pozitivnimi in negativnimi asociacijami – to iciji tipi~no nedostopni, dolo~ata pa jih kon-je obi~ajno le del pragmati~ne funkcije – ki tekst in raba (Philip 2009). Kadar ugotovimo,jih pridobijo ob pogostem sopojavljanju z da gre pri dolo~enem pomenu za zaznamo-drugimi besedami (na razlike med seman- vanorabo,vendarjetorabote`koopredelitivti~no prozodijo in konotacijo je opozoril `e tradicionalnih okvirih jezikovne in besedilneeden od utemeljiteljev koncepta semanti~ne zvrstnosti, je smiselno identificirati pomen- 5 gl. tudi Philip 2009; prozodije,Louw(2000); ske komponente, npr. okoli{~inske oz. situ-[orli 2012a, 2012b). Prou~evanje raz{irjene acijske, ki ustvarjajo to zaznamovanost, in jihenote pomena (Sinclair 1996; Tognini - Bo- vklju~iti v pomenski opis. V takih primerihnelli 2001 itn.) vklju~uje dve ravni pomenske 4 Tu ne gre za funkcijskost v smislu jezikovne zvrstnosti, temve~ vrste pomena. 439