Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
32. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
Simpozij OBDOBJA32 m6,mh6m, glasovi, ki izra`ajo strinjanje aligovora, diskurzni ozna~evalci ipd.). Poma- hm!, m6mza~udenje; zapisani so s ~rkamigajo nam lahko razumeti, kako se pogovori slovenske abecede, ki najboljrazlikujejo glede na dolo~ene parametre, kot ustrezajo dejanski izgovorjavi (inso spol in starost udele`encev, njihov med- znakomzadol`ino) (prir. posebojni odnos, kontekst sporazumevanja ipd. Zwitter Vitez idr. 2009)Vprihodnosti bi nam lahko bile prav tako v pomo~ pri razvr{~anju besedil za potrebe 4 Besedilne vrste v spontanem pogovorugradnje nare~nih korpusov, kot je npr. GOKO (glej [umenjak 2012), kar bi lahko omogo- Vspontanih vsakdanjih pogovorih se ne-~ilo filtriranje po besedilnih vrstah in olaj{alo prestano izmenjujejo deli, kjer prihaja domorebitno medbesedilnovrstno primerjavo hitrega menjevanjavlog(ang.chatpoEggins,znotraj enegagovoraalimedrazli~nimigovo- Slade (1997); Smolej (2012) predlaga prevodri (v primeru referen~nega dialektolo{kega klepet), in deli, ki so bolj strnjeni, kjer jekorpusa). vloga enega od udele`encev prevladujo~a inV nadaljevanju bom prikazala zgradbo katerim je mogo~e dolo~iti neko univerzalnonavedenih besedilnih vrst in najpogostej{e strukturo (ang. chunk po Eggins, Slademed njimi ponazorila s tipi~nimi primeri (1997);Smolej(2012)predlagaprevodpripo-ustreznih besedil iz zbranega gradiva. vedovanje oz. strnjeno besedilo).3 Na eni strani lahko klepet (chat) analiziramo kot4.1 Pripovedne besedilne vrste mikrostrukturo, izjavo za izjavo, preu~ujemo,Pripovedne besedilne vrste temeljijo na kako prihaja do menjevanja vlog, kak{na jepodajanju ~asovnega zaporedja dogodkov in govorna funkcija posamezne izjave – aliimajo skupne za~etne in kon~ne strukturne odpira pogovor, ga nadaljuje, odgovarja naelemente (napoved, usmeritev in sklep). prej{njo izjavo ali pogovor zaklju~uje ipd. NaS. Eggins in D. Slade (1997: 239–264) jih drugi strani pa lahko strnjeno besediloopredelita kot: pripoved, anekdoto, poro~ilo in (chunk) preu~ujemo na makroravni; posa-eksempel z zna~ilnimi, medsebojno razlo- meznim delom pogovorov lahko do neke~ujo~imi strukturnimi zaporedji (zaporednost mere dolo~imo splo{no strukturo, ki se po-elementov je ozna~ena z ^): navlja v najrazli~nej{ih vsakdanjih pogovo-– pripoved = (napoved) ^ (usmeritev) ^ za- rih. S. Eggins in D. Slade (1997: 169–272)plet ^ vrednotenje ^ re{itev ^ (sklep) tako ugotavljata razli~ne kategorije besedil-(Labov, Waletzky 1967 v: Eggins, Slade nih delov s podobno strukturo in dolo~ita na-1997: 268; Smolej 2012: 26); slednje besedilne vrste, zna~ilne za vsakdanji– anekdota=(napoved)^(usmeritev)^pre- pogovor: pripovedne besedilne vrste (pripo- ved, anekdota, poro~ilo, eksempel), opazka ssenetljiv dogodek ^ reakcija ^ (sklep) komentarjem, mnenje, obrekovanje, {ala,(Plum 1988 in Rothery 1990 v: Eggins, dra`enje (zbadanje) in `e prej omenjeniSlade 1997: 268; Smolej 2012: 26); klepet. – poro~ilo = (napoved) ^ (usmeritev) ^ po- Dolo~anje besedilnih vrst v vsakdanjihro~anje o dogodkih ^ (sklep) (Plum 1988, nare~nih pogovorih nam omogo~a vpogled vRothery 1990 in Martin 1995 v: Eggins, njihovo notranjo razslojenost in medsebojnoSlade 1997: 268; Smolej 2012: 26); primerjavo zna~ilnosti posameznih besedilnih– eksempel = (napoved) ^ (usmeritev) ^ vrst (pogostost menjevanja vlog, prekrivanjeincident ^ interpretacija ^ (sklep) (Plum 3 Najpogostej{e besedilne vrste v spontanem pogovoru je v slovenskem jezikoslovnem prostoru v pre- teklem letu ob{irno predstavila M. Smolej (2012), ki se je v raziskavi oprla na teorijo S. Eggins in D. Slade (1997) in je preu~evala besedila v splo{nopogovornem oz. krajinskopogovornem jeziku (glej Smolej 2012: 26–27). 353