Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
29. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450
Simpozij OBDOBJA29 pogum iz pti~je perspektive, ki ga pripravljanarki), zato gledano z zgodovinske distance Center za mladinsko knji`evnost in knji`ni-{tiridesetih let delujeta danes precej naivno. ~arstvo, iz{el je septembra 2008, prvi~ uvedelNaivno predvsem s stali{~a, da je najve~ji 4. stopnjo, s katero ozna~uje knjige, primerneproblem zanositev, kar je v sodobni dru`bi za srednje{olce. zaradi dostopnosti kontracepcije precej ob- robnegapomena,vospredjepastopimo`nost 2Temesocialno-psiholo{kegamladinskegaobolelosti zaradi aidsa. Temeljna problema romana navedenih romanov sta odziv okolice in ne- za`elena nose~nost, razre{itev zgodbe pa je v V prvem valu detabuizacije mladinskeromanih diametralno nasprotna: Jelka Strop- knji`evnosti, v Evropi in Severni Ameriki senik postane mladoletna mamica, [pela Kalan za~ne pojavljati v {estdesetih letih 20. stol.,naredi splav. Razvojno linijo o problematiki predvsem pod vplivom hipijskega gibanja, seneza`elene nose~nosti na presenetljiv, indi- za~nejo tudi na Slovenskem v mladinski knji-ferenten na~in neimenovanega prvoosebnega `evnosti pojavljati teme, ki dotlej niso bilepripovedovalca, glavnega literarnega lika, prisotne. Vsaka generacija mladostnikov za-dopolnjuje roman Gorana Gluvi}a Popoldan- znava svoje probleme, dileme in zanimanja,ski ritem (2002). Gluvi} v svojem romanu ne ki se najprej ka`ejo na povsem individualniizpostavlja ve~ neza`elene nose~nosti (in niti ravni, a postanejo generacijski zato, ker jihspolne bolezni kot mo`ne posledice neza{~i- za~ne dru`ba obravnavati kot take. Velikotenega odnosa) kot temeljnega problema, pa~ te`av mladostnikov in mladih odraslih jepa je usmerjen na popolno indiferentnost dru`beno pogojenih, zanemarljiva pa ni nitimladegamo{kega,kissvojiminfantilnimod- ob~utljivost, ki jo ljudje izkazujejo nekemunosom ka`e na odsotnost kakr{ne koli anga- problemu.9 `iranosti glavnega literarnega lika. Razre{itev V Sloveniji izideta v za~etnem obdobjuje prepu{~ena `enskama, ki se odlo~ita in detabuizacije mladinske knji`evnosti dva ro-imata aktivno vlogo v romanu. mana, ki se ukvarjata s temo spolnosti:V zadnjem ~asu ima pomembno vlogo Anton Ingoli~ je napisal Gimnazijko (1967)tudi spra{evanje o istospolni usmerjenosti, saj in Ivo Zorman V sedemnajstem (1972). Gim-se ta {ele v zadnjem ~asu dekriminalizira in nazijka je sploh mejnik v slovenski mladinskivzpostavlja enakovreden odnos heteroseksu- knji`evnosti, ki za~enja novo obdobje razkri-alnih in homoseksualnih v sodobni dru`bi. vanja najstni{kih problemov, ti pa so sevedaHomofobija, ki je na Slovenskem {e vedno dru`beno pogojeni. Gimnazijka in V sedem-prisotna, je glavna tema romana Janje Vidmar najstem sta romana, ki sta trdno zasidrana vFantje iz gline (2005). specifi~no okolje in ~as (po drugi svetovniPrecej{nja novost v mladinskem roma- vojni, obnova domovine, mami sta funkcio-nopisju je tema bolezni. Dva romana upo- 8 Trditev, da je glavni literarni lik mlaj{i kot v nemladinski knji`evnosti, pomeni, da je lik le malce starej{i od potencialnega bralca, saj ga bo knjiga tako pritegnila. V realisti~ni prozi je za razumevanje besedila namre~ potrebna neka zrelostna stopnja, morebiti podobne izku{nje, ali pa je knjiga pisana na na~in, da posku{a mladega bralca odvrniti od nekega dejanja (nasilni{tvo, odvisnost). 9 Na primer v Gimnazijki in V sedemnajstem je izpostavljen problem neza`elene nose~nosti, ki v najnovej{i mladinski knji`evnosti ni problematiziran, saj so kontracepcijska sredstva postala vsesplo{no dostopna. Drugi primer ka`e na zavajanje: ~e bi namre~ upo{tevali zgolj statisti~ne podatke, bi morali ugotoviti, da psiholo{ko in fizi~no nasilje nad mladostniki nara{~a, rezultati razli~nih anket pa ka`ejo, da se je spremenila ob~utljivost do te problematike in je (le) ve~ prijavljenih in raziskanih primerov. Zanimiva je tudi primerjava vrednot (Ule 2008: 181–183), ki jih navajajo mladostniki, te se namre~ vedno bolj navezujejo na sfero zasebnega (npr. prijateljstvo, dru`insko `ivljenje) in manj na javno delovanja (tu je v ospredju poklicna uspe{nost). 88