Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
29. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450
Simpozij OBDOBJA29 Ekonomskautopija Zanimiv premik se zgodi v sodobni Vslovenskem ljudskem izro~ilu so znanaslovenski mladinski knji`evnosti med leti {e nadaljnja ekspresivna poimenovanja za1980–2010. Utopija se za~ne umikati anti- utopijo, npr. deveta de`ela (daljna, v kateri seutopiji, kot na primer pri Rozmanu. V pesmi ~loveku zelo dobro godi), obljubljena de`ela[amponija je prisoten motiv antiutopije, kjer (kjer je izobilje, kjer se izpolnijo `elje, pri~a-literarne osebe ne `elijo spremeniti obstoje- kovanja), tam se cedita med in mleko (de`ela,~ega stanja kot v distopiji, v pesmi Vabilo na kjer je vsega dovolj, je zelo dobro) idr. PojemGrav`ev dan je antiutopijo poimenoval obljubljena de`ela, ki je tudi pravlji~na de`e-Ostudna dobrava. V svojih knji`evnih bese- la, je omenjen v Bibliji, kjer je Izrael pojmo-dilih pogosto podaja motiv antiutopije, za van kot de`ela, kjer se cedita med in mleko.katerega je zna~ilna estetika grdega in sub- Hrana ima pomembno vlogo, predvsem go-verzivnost, predvsem v pesmih Vabilo na vori o povezanosti otrok in dru`ine ter dru-Grav`evdan,Sladolensko;[amponija,Zvone `ine in dru`be. Otroku hrana predstavljaMakarone ... Ena izmed najbolj znanih ga- izobilje, je njegova osnovna potreba in pri-stronomskih utopij v mladinski knji`evnosti na{a ob~utek ugodja, o katerem je pisal tudije Grimmova pravljica Janko in Metka. Pred- Freud (pleasure principe). Hrana je tudi sim-stavlja jo ~arovni~ina hi{a, ki je v Rozmanovi bol ~ustvenega pomanjkanja, ki se ka`e kotvarianti druga~na. neravnovesje ekonomskih in potro{ni{kih potreb. Od leta 1980 do 2010 otrok v mla-Distopija dinski knji`evnosti preko ekonomske utopijeVknji`evnosti je termin distopija uvedel posku{a uresni~iti (ne)prave potrebe in prekoM.H.Abrams, definiral ga je kot zelo nepri- gastronomske utopije pote{iti ~ustveno lako-jazen domi{ljijski svet, v katerem so zlove{~e to, ki mu pomeni ~ustveno tola`bo. Hrana ninapovedi dru`bene, politi~ne in tehnolo{ke ve~simbolvarnostikotv19.stol.,kohraneniter vodijo v katastrofalno prihodnost. Najbolj bilo dovolj, takrat se je knji`evna osebaznana besedila v svetovni knji`evnosti so odpravljala od doma in hrana je predstavljalanapisali A. Huxley Krasni novi svet (1932), ~ustveno vez z domom. Po letu 1980 ali 1990G.Orwell,1984(1949)idr.Motivdistopijeje postane hrana prostor manipulacije, otrocivizija sveta, ki se je razvil v negativno verzijo in/ali odrasli s ~ezmernim hranjenjem posku-utopije, kjer je dru`ba degradirala v repre- {ajo pote{iti ~ustveno podhranjenost, kar jesivno in kontrolirano dr`avo. Ponavadi je nakazano`evPedenjpedu,kisepreobjeda,inprikazana kot avtoritativna oblika vladanja, z v permisivni vzgoji odsotnih star{ev.represivnim socialnim sistemom, brez svo- bode izra`anja, v kateri vlada nasilje. V Antiutopija knji`evnosti je najbolj znana distopija v Antiutopija je sodobna utopija, za kateroromanu1984,kjerjeprikazanozastrahovanje je zna~ilna estetika grdega in obraten vrstniin kontrola, ki rezultira v vsakodnevnem red. Kar je v realnem svetu visoko, po-zasebnem `ivljenju. membno in nadrejeno, je v antiutopiji nizko,Koko{ velikanka je kratka sodobna prav- nepomembno in podrejeno. Izrazit primerljica Dese Muck (2007), ki v bahtinovski antiutopije je Rozmanova pesem Vabilo namaniri razlaga podobnost med zemljevidom Grav`ev dan. Za razliko od distopije, ki jeSlovenije in podobo (be`e~e) koko{i. V njej tudi vrsta antiutopije, v njej ni izrazite `eljeje opaznih nekaj elementov gastronomske po spremembi dru`benega sistema kot vutopije, npr. koko{ velikanka i{~e semena, ki distopiji,kjerjeponavadi otrok glavnaso velika kot nogometne `oge, i{~e kilo- knji`evna oseba in nosilec napredka ter `elimetrske de`evnike. Besedilo je tudi politi~na spremeniti distopijo na bolj{e. satira na slovensko pleme, na podobo matere 31